Efteråret har budt på lavere salgstal end sidste år for den svenske tøjkoncern H&M, der fredag har offentliggjort salgstal for fjerde kvartal i det skæve regnskabsår, der sluttede 30. november.
De viser en tilbagegang i omsætningen på fire procent, når man regner i lokale valutaer.
Analytikere fra investeringsbanken Jefferies vurderer, at omsætningsnedgangen til dels kan relateres til det gode og varme vejr i september, som givetvis har fået nogle kunder til at udskyde eller droppe køb af vintertøj.
H&M har selv tidligere adresseret det varme septembervejr og forventede dengang et fald på 10 procent.
At det ikke gik så galt som forudset kan muligvis forklares med, at vejret omvendt blev koldere end forventer i oktober og november.
H&M har de seneste år fokuseret mere på at øge overskuddet end at øge omsætningen og har i den forbindelse også lukket en lang række butikker.
Dermed har selskabet mistet markedsandele til blandt andet spanske Inditex, der blandt andet driver tøjkæden Zara.
H&M-koncernen omfatter foruden butikkerne af samme navn blandt andet også kæderne COS, Monki og Arket.
Det fulde årsregnskab forventes offentliggjort 31. januar næste år.
/ritzau/Reuters