EU-Domstolen har afsagt dom i en principsag om betaling af millionafgifter for destruerede smuglervarer. Vognmænd forventer at slippe billigere.
Danske speditører og vognmandsfirmaer forventer, at Skat må ændre sin praksis om at opkræve told, punktafgifter og moms af smuglercigaretter eller andre varer, som er blevet beslaglagt og destrueret efter indsmugling til Danmark uden at komme i fri handel.
Organisationen Dansk Transport og Logistik har på vegne af den internationale vejtransport union IRU, rejst sagen mod Skatteministeriet ved Østre Landsret.
Herfra har man bedt EU-Domstolens om sin fortolkning af EU-reglerne, og i en 19 sider lang dom får DTL nu stort set medhold. DTL's advokat Christian Alsøe er tilfreds.
- Skat har hidtil haft den praksis, at der blev opkrævet told, punktafgifter og moms af indsmuglede varer også i tilfælde, hvor varerne blev beslaglagt og destrueret. Denne praksis kan efter dommen ikke opretholdes i situationer, hvor indførslen til Danmark er første grænsepassage til EU, siger Christian Alsøe.
Hidtil har Skat endvidere opkrævet told og moms, når varer beslaglægges efter at være kommet ind i EU via et andet EU-land. Heller ikke denne praksis kan opretholdes, vurderer Christian Alsøe.
Sagen startede for en halv snes år siden, mens der var en livlig trafik af smuglergods fra Østeuropa og Rusland til bl.a. Danmark. Det var inden den store udvidelse af EU mod øst.
I fire konkrete sager om indsmugling af cirka 10 millioner cigaretter fra Litauen blev DTL som administrator af den såkaldte TIR-ordning afkrævet 407.000 kroner i told pr. transport, fordi Skat ikke kunne få transportøren til at betale.
Tre af smuglerladningerne er destrueret, mens cigaretter i den sidste sending stadig er i SKATs varetægt.
TIR-ordningen kendes fra mærket bag på lastbiler i hele EU. Mærkatet viser, at bilen er med i et samarbejde og en garantikæde som betyder, at chaufføren normalt kan passere grænser uden toldbehandling.
/ritzau/