- Håbet er, at vi til september i år kan gå i gang med de første fem konkrete anlægsopgaver. Altså rigtig i gang med “spaden i jorden”.
Det siger direktør Bo Eske Nielsen, Femern A/S, der sammen med direktør Henrik Christensen udgør ledelsen i en intern projekt-organisation hos tunnel-byggerne:
Den skal tage sig af de “fremrykkede anlægsaktiviteter”, som er en del af regeringens “vækstpakke” - og som har et bredt politisk flertal bag sig.
Fremrykningen har været sat i forbindelse med et politisk ønske om at forberede Femern Bælt-projektet og samtidig gøre noget for beskæftigelsen på blandt andet Lolland-Falster.
- Vi vil rigtig gerne godt ind i lokalområdet med tunnel-projektet, og fremrykningen er en god mulighed også for de lokale virksomheder, siger Bo Eske Nielsen, efter han forleden sammen med Henrik Christensen havde lejlighed til at fortælle om fremrykningen på et møde hos Femern A/S i Rødbyhavn.
Når fremrykningen omtales som en god lokal mulighed, hænger det blandt andet sammen med opgavernes størrelse: Femern A/S følger således nøje Udbudsdirektivets regler for de fremrykkede anskaffelser, der er omfattet af det, og Tilbudsloven, når det gælder øvrige anskaffelser.
- Vi er i fuld gang med at se nærmere på sammenhængen og strategien for de fremrykkede aktiviteter, og det sker naturligvis i fuld respekt for de regler, der er på området, siger Henrik Christensen.
De fremrykkede opgaver er i de politiske vedtagelser opgjort til at koste 350 millioner kroner i år og 750 millioner i 2014 - men disse beløb omfatter også Banedanmarks fremrykning af Femern-forberedelsen af blandt andet vejbroerne på Lolland-Falster.