Femern-forbindelsen skal isoleres i et selvstændigt selskab.
Bilisterne på Storebæltsbroen må ikke komme til at betale regningen for, at økonomien under en kommende Femernforbindelse mellem Lolland og Tyskland skrider.
Det mener Venstres folketingsmedlem af Transportudvalget, Lars Chr. Lilleholt. Han foreslår derfor, at Femern-forbindelsen isoleres i et selvstændigt selskab og ikke som nu hører under Sund & Bælt holdingselskabet sammen med broerne over Storebælt og Øresund, skriver Fyens Stiftstidende.
- Vi skal have så stor gennemskuelighed som overhovedet muligt, og ved at isolere Femern-forbindelsen får vi en garanti for, at der ikke flyttes penge fra Storebælt til Femern, siger Lars Chr. Lilleholt.
Forslaget kommer efter, at de billigste entreprenør-tilbud på byggeriet af Femern-tunnelen er 8,9 milliarder dyrere end i budgettet, så den samlede pris bliver på 54,9 milliarder kroner. Samtidig er der sået tvivl om, hvor meget støtte projektet kan få fra EU.
Det får tidligere chef i Vejdirektoratet og forfatter til to bøger om Femern-projektet, Knud Erik Andersen, til at konkludere, at økonomien bag er yderst anstrengt. Han angriber også, at den nyeste prognose kalkulerer med, at syv procent af trafikken på Storebælt flyttes til Femern og udgør en femtedel af trafikken på den nye forbindelse.
- Jeg mangler dokumentation for, at der overhovedet er så megen trafik, der allerede nu vælger at køre over Storebælt til Tyskland, siger Knud Erik Andersen.
Samtidig forudsættes i prognosen, at de nuværende takster fastholdes på Storebælt. Også når broen er betalt.
- Det betyder, at i de næste årtier vil generelle takstnedsættelser ikke kunne lade sig gøre, siger Knud Erik Andersen.
På onsdag fremsætter regeringen forslag til en anlægslov for Femern-forbindelsen.