Færgerne mellem Rødby og Puttgarden overfører i dag omkring ti procent færre køretøjer, end det er forudsat i de beregninger, der ligger til grund for Femern Bælt-forbindelsen.
Hvor de trafikprognoser, der ligger til grund for økonomien i en fast forbindelse har haft en forventning om næsten 6.000 køretøjer pr. døgn sidste år, lå det reelle tal under 5.400. Trafikdykket er dog ikke noget der får Femern A/S til at gribe til regnemaskinerne for at lave et nyt regnestykke.
- Vi ser på den langsigtede prognose, siger økonomidirektør Allan Christensen, Femern A/S. Han henviser til, at trafiktallene vil svinge med konjekturerne, og at antallet af køretøjer jo i øvrigt også tidligere har ligget over Femern-prognosen.
Det er tallene for den forventede trafik, der ligger til grund for de finansierings-beregninger, der bringer tilbagebetalingstiden for tunnelen op på 39 år - når også de danske landanlæg regnes med.