Blandt de firmaer, der har forhørt sig om megaprojektet, er også kinesiske.
Kinesiske virksomheder har vist interesse i at deltage i Femern-projektet.
Det bekræfter pressechef hos Femern A/S, Karsten Holmegaard, overfor Folketidende.
Det kan betyde, at planlægningen og tegningen af den faste forbindelse kan ende med at foregå i folkerepublikken. Og at det hele bliver billigere end forventet.
Hos Dansk Industri følges udviklingen med den kinesiske interesse for europæiske byggeprojekter med stor interesse: I Polen vandt et datterselskab af de kinesiske statsbaner licitationen på bygningen af små 50 kilometer motorvej.
Det kinesiske bud lå 30 procent under næstlaveste, og i den europæiske byggeindustri er der frygt for, at konkurrencen sker på skæve vilkår:
Hvis kinesiske virksomheder læner sig op ad statens økonomi, kan de spare dyre forsikringer og har måske billig adgang til at låne den nødvendige kapital. Under alle omstændigheder savner branchen gennemsigtighed i de vilkår, der ligger bag de kinesiske tilbud.
Hos DI frygter man ikke en hær af kinesiske arbejdere ved Femern Bælt. Men ingeniøropgaver kan rykke til Kina.