Femern A/S satte i går navne på de entreprenørkonsortier, som får mulighed for at afgive tilbud på byggeriet af den faste forbindelse.
Arbejdet med at planlægge den faste forbindelse under Femern Bælt gik i går ind i en ny fase.
Her satte selskabet bag byggeriet, Femern A/S nemlig navne på de konsortier, man ønsker skal afgive tilbud på de forskellige dele af det store byggeprojekt.
Og blandt navnene er blot et enkelt dansk konsortie, men der er danske virksomheder involveret i flere af de øvrige konsortier også.
- Det er lidt af en mærkedag, at disse ni konsortier nu kan gå i gang med at udarbejde priser, tilbud og tekniske løsninger på dette gigantiske projekt, siger den administrerende direktør for Femern Belt Development, Stig Rømer Winther i en pressemeddelelse.
- Men der er fortsat lidt over to år, til den første spade stikkes i jorden. Derfor er der ingen grund til, at lokale virksomheder hver især begynder at kontakte de ni konsortier allerede nu, tilføjer han.
Byggeriet er opdelt i fire anlægskontrakter: Tunnel nord, Tunnel syd, Portaler og ramper samt Tunneludgravning og landopfyldning. De ni konsortier, der har fået lov at byde på en en eller flere af de nævnte anlægskontrakter kommer fra Tyskland, Frankrig, Spanien, Italien, Holland, Belgien og altså Danmark.
Sidstnævnte er konsortiet Femern BLink Contractors, som har fået mulighed for at afgive bud på kontrakten omkring portaler og ramper. Flere af de øvrige udvalgte konsortier består dog blandt andet af danske virksomheder såsom Per Aarsleff A/S, E. Phil & Søn A/S og COWI.
Allerede i løbet af den kommende uge vil Femern Belt Development tage kontakt til de ni udvalgte konsortier for at sikre, at de cirka 400 partnervirksomheder i projektet den bedst tænkelige introduktion til de store internationale entreprenørvirksomheder, fremgår det af pressemeddelelsen.