Femern A/S får ekspert-støtte i krigen om trafikprognoser for en kommende Femern forbindelse.
I en kommentar til den danske debat bekræfter to tyske trafikeksperter og medforfattere til et udkast til en ny tysk trafikprognose, at trafikvæksten er større over grænser mellem lande, end den er på indenlandske veje i Tyskland. I den hede debat om hvor meget en kommende Femern Bælt-tunnel vil blive brugt, er der hentet tal fra en frisk tysk trafikprognose der ligger langt under forventningerne til væksten over Femern Bælt.
- Flere danske medier har viderebragt misfortolkede tal fra en trafikprognose, som vi har udarbejdet for det tyske transportministerium. Prognosen viser en højere trafikstigning i Femern Bælt-korridoren, end det fremgår af medierne, hedder det nu fra økonom Stefanos Kotzagiorgis fra BVU Beratergruppe Verkehr + Umwelt GmbH i Freiburg og ingeniør Dr. Markus Schubert fra Intraplan Consult GmbH i München.
- I forbindelse med Femern Bælt-korridoren er især person- og godstrafikken til og fra Sverige og Sjælland interessant. Her viser prognosen en vækst i godstrafikken på 2,1 procent årligt, det vil sige næsten tre gange så meget som den samlede tyske vækst i godstrafikken på 0,8 procent om året. Der forventes tilsvarende forskelle i trafikvæksten for personbiler i Tyskland og over Femern Bælt-forbindelsen, hedder det i et udsagn fra de tyske eksperter, som Femern A/S nu offentliggør.