Tysk smøl får transportministeren til at overveje at udskyde endelig beslutningen om Femernforbindelsen.
I Tyskland har man ikke sat dato på, hvornår man kan blive færdige med en miljøgodkendelse af Femern-forbindelsen.
Det får den nye transportminister Hans Christian Schmidt (V) til at overveje at trække i nødbremsen og vente med en endelig dansk beslutning, som ellers var ventet i efteråret, skriver Altinget.dk.
Beslutningen blev også udskudt i april, da en udbudsrunde afslørede betydeligt højere priser fra entreprenører, end man havde forventet. Ligesom en besked om færre penge i EU-tilskud udskød beslutningen om åbningen af forbindelsen til 2024.
- Det allervigtigste for at skrive under med entreprenørerne, er, at vi har en tidsplan for miljøgodkendelse. For hvis vi mangler den, så ved vi jo ikke, om vi overhovedet må bygge noget.
- Ser vi på de tyske erfaringer med nogle af de tyske projekter, så har vi jo set godkendelser, der har taget op til ni år, siger Hans Christian Schmidt til Altinget.dk.
Transportministeren vil på et møde i næste uge med Slesvig-Holstens transportminister Reinhard Meyer bede om en status for den tyske miljøgodkendelse.
Ifølge Altinget.dk er transportordførerne i Folketinget fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Radikale enige med transportminister Hans Christian Schmidt om, at den endelige beslutning må udskydes, indtil tyskerne er blevet færdige med deres miljøundersøgelser.