Samarbejdsaftalen mellem danske JBS og superstjernen Cristiano Ronaldo ser ud til at være et godt match. Det mener brandingeksperten Mads Mordhorst, der er lektor ved Handelshøjskolen i København.
Han peger på, at JBS de senere år har skiftet brand fra det traditionelle undertøj til en meget mere provokerende stil.
Faktisk så provokerende, at man på et tidspunkt fik Dansk Sygeplejeråd på nakken i forbindelse med reklamer af sygeplejersker i en gynækologstol.
- Man kører hele tiden på grænsen af provokation i forhold til de kulturelle kategorier, først og fremmest sex, siger Mads Mordhorst.
Han mener, at det kan få stor effekt, hvis man kan få Cristiano Ronaldo til at spille med på den provokerende stil.
- Samarbejdet mellem Ronaldo og JBS kan få en synergieffekt, hvor begge får styrket deres brand, siger Mads Mordhorst.
Cristiano Ronaldo passer ifølge brandingeksperten godt ind i den provokerende strategi, fordi han blandt andet fremstår som lidt af en krukke og en provokatør.
Samtidig trækker hans gode udseende og den livsstil af ubekymret luksus, der omgærder ham, også op.
- Det virker umiddelbart som om, JBS har fundet en person, der rammer meget godt ned i deres kernesegment og kan udvide det. Det her handler om, at man hos JBS skal ud og erobre nye segmenter, siger Mads Mordhorst.
Til sammenligning vurderer Mads Mordhorst ikke, at en aftale med en anden stor fodboldstjerne, Lionel Messi, ville passe så godt ind i det lidt provokerende JBS-univers. Dertil er Messi for glat og pæn.
Når Ronaldo selv vil spille aktivt med i udviklingen af JBS-produkterne, ligger det ifølge Mads Mordhorst i forlængelse af en tendens til, at kendte mere og mere går aktivt ind i de produkter, som de reklamerer for.
For eksempel har mange tøjmodeller i dag fået deres eget parfumemærke.
/ritzau/