Danmark er helt i front på nordisk plan, når det gælder om at tilbyde borgerne digitale tjenester fra kommunens side. Det viser en ny undersøgelse, Nordic Broadband City Index, der er lavet af Nexia International for telekoncernen Telenor.
I alt er 43 byer i de tre lande blevet bedømt i undersøgelsen. De danske byer, 15 i alt, får i gennemsnit 7 på en skala op til 10 i vurderingen af den digitale service. I Norge får byerne 6, mens de svenske byer er nede på 4.
- De lokale myndigheder har stor indflydelse på kvaliteten af de digitale ydelser til borgerne. Danmark klarer sig flot, men der er fortsat mulighed for forbedringer, siger Jesper Hansen, erhvervsdirektør i Telenor.
Han mener først og fremmest, at kommunerne skal sørge for at lære af hinanden og dele ud af erfaringer.
- Ambitionen må være, at vi fortsætter digitaliseringen til glæde for borgerne, siger Jesper Hansen.
Byerne er blandt andet vurderet på, om de har en god strategi på området samt på konkrete tilbud som sikker kommunikation, digitale fakturaer samt digitale ansøgninger om for eksempel daginstitutionspladser.
I Danmark ligger Aarhus og Frederiksberg bedst, mens Herning og Aalborg ligger lavest blandt de 15 danske byer.
Undersøgelsen bedømmer også byerne i forhold til udbygning af netværk til mobiltelefoni og til bredbånd.
Her ligger de danske byer knap så godt, hvilket ifølge Telenor især skyldes, at det er dyrere at opstille mobilmaster og antenner i Danmark end i de to andre lande.
- Vi har i de seneste måneder set fremskridt her i Danmark, så det går den rigtige vej. Men undersøgelsen bekræfter, at der har været behov for at gøre noget på dette område, siger Jesper Hansen.
/ritzau/