Mistænkelige reklamer på internettet og lokkende tilbud via mail får flere og flere danskere til at klage til Forbrugerombudsmanden.
Antallet af klager var rekordhøjt i 2012, hvor godt 5900 tog kontakt til ombudsmanden - en rekord for institutionen, som har til opgave at holde erhvervsdrivende i ørerne, hvis de ikke følger god reklameskik.
Det er blandt andet forbrugere, der bliver udsat for "kreative forretningsmodeller" på internettet, der tager fat i ombudsmanden.
Det gælder blandt andet lokkende e-mails, prøvepakker og -abonnementer samt såkaldte konkurrencer, hvor brugerne ikke bliver oplyst tilstrækkeligt om prisen og derfor udsættes for misbrug af deres kreditkort.
- De mange henvendelser vidner om, at konkurrencen om kunderne er blevet hårdere, og markedsføringen går mere til stregen - og over, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe.
- Særligt når det gælder markedsføring på internettet, er der sket en opblomstring i lidt for kreative forretningsmodeller, og det er til skade for tilliden til internettet som handelsplads.
I tidligere år har det været misvisende reklamer for hurtigt bredbånd og vildledende investeringsrådgivning i bankerne, der har optaget meget af ombudsmandens tid. Sidstnævnte krævede også store ressourcer i 2012.
Året bød desuden på flere straffesager og politianmeldelser fra Forbrugerombudsmanden. 28 sager blev videregivet til politimagten.
/ritzau/