Danske Bank går nu tilbage til de gamle klassiske bankdyder, når Eivind Kolding skiftes ud til fordel for norske Thomas F. Borgen. Mens Kolding kom fra rederibranchen og Mærsk - kommer Borgen fra egne rækker.
- Borgen er bankuddannet og har været i banken siden 1997. Det virker som et godt valg, siger Peter Erling Nielsen, der er lektor på Økonomisk Institut ved Københavns Universitet.
En af de ting, som Eivind Kolding ikke har formået, er at "sælge" banken til kunderne. I den tid, han har været topchef, har Danske Bank fået tæsk for kampagnen New Standards og det nye kundefordelsprogram.
- Man har hele tiden syntes, at Kolding var malplaceret, fordi han ikke var god til at kommunikere på en empatisk måde. Mange af de ting, han har lavet, er fornuftige nok, siger Peter Erling Nielsen.
- Men på den anden side havde man det indtryk, at han var en budgetbisse, der skulle banke besparelserne på plads. Og når det så var gjort, kunne en anden komme til. Men fyringen i dag kom som en overraskelse, siger han.
Kundefordelsprogrammet blev sparket i gang i januar - og det gav banken nogle klø, fordi det kom til at fremstå som et program, der skulle skære de dårlige og små kunder fra.
- Hvis det var på grund af det, kunne man have smidt ham ud for et halvt år siden. Banken kom med halvårsregnskab i august - og der kunne man også have gjort det. Så fyringen i dag kom som en overraskelse, siger lektoren.
- Kort sagt var han fejlplaceret. Men ud over hans manglende kommunikation må der være en ekstra stor sag, som offentligheden ikke kender til. Det må jeg gætte på, siger Peter Erling Nielsen.
KU-lektoren mener, at Danske Banks bedste direktør har været Knud Sørensen, der sad i spidsen for banken fra 1990-1998. Og det er den arv, Thomas F. Borgen nu skal løfte.
- Man havde indtryk af, at man talte med hæderligheden selv, når Knud Sørensen snakkede. Mit gæt er, at Borgen er en solid bankmand, så er der ingen grund til at tro, at det ikke bliver en succes. Man leder efter en ny Knud Sørensen, mener lektoren.
/ritzau/