35.000 kroner. Så meget skal det fremover koste udenlandske chauffører at lave løndumping på danske landeveje, skriver Avisen.dk.
Regeringen har sat kroner og øre på, hvor meget den agter at skærpe bødestraffen for at overtræde EU's cabotageregler, der giver udenlandske chauffører ret til at køre tre indenrigsture i Danmark på syv dage, hvis de krydser grænsen med gods.
Det fremgår af et notat fra Beskæftigelsesministeriet om regeringens initiativer til bekæmpelse af social dumping. Notatet er udarbejdet forud for den kommende uges offentliggørelse af regeringens udspil til næste års finanslov.
- Med de nye regler får vognmændene en bøde på 35.000 kroner for en overtrædelse af cabotagereglerne om, at der må køres tre cabotageture inden for syv dage, hedder det i notatet.
Bøder i den størrelsesorden vil reducere omfanget af landevejspirateri. Det vurderer blandt andre fagforeningen 3F og brancheorganisationen DTL.
- Det er et vigtigt skridt i den rigtige retning, siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe, til Avisen.dk.
I dag ligger bøderne for ulovlig cabotagekørsel på mellem 10.000 og 25.000 kroner.
- I den her branche er det altid en iskold kalkule om, hvad de kan tjene i forhold til, hvad det koster at blive taget. Derfor vil bøder på 35.000 kroner uden tvivl have en effekt, siger Jan Villadsen.
Effekten afhænger af omfanget af kontrol. Derfor er det betydningsfuldt, at regeringen vil afsætte 15 millioner kroner årligt til forlængelse af kontrolindsatsen over for udenlandske lastbiler, vurderer han.
Kontrolindsatsen betyder, at politiet skal standse og kontrollere 4500 udenlandske køretøjer i løbet af 2013. Med de 15 millioner kroner kan et lignende kontroltryk forventes at gælde fremover.
Regeringen lægger op til differentierede bøder, så mindre overtrædelser som at glemme underskriften på transportpapirer, ikke koster det samme som at blive taget i regulær ulovlig cabotage.
/ritzau/