Mange københavnere har været plaget af støjgener som følge af det metrobyggeri, der er i gang forskellige steder i hovedstaden.
De vil måske blive skuffede, for nu bakker teknik- og miljøforvaltningen og økonomiforvaltningen i Københavns Kommune op om en ansøgning fra Metroselskabet.
Ansøgningen indebærer, at arbejdstiderne på alle byggepladserne vil blive forlænget. Og enkelte steder vil døgnarbejde blive tilladt.
I Københavns Kommune hæfter man sig ved, at der oprindeligt var mulighed for endnu mere døgnarbejde - og at indstillingen vil kunne forkorte metrobyggeriet.
- Forslaget betyder mindre nattearbejde og kortere byggeperiode på mange af metroens arbejdspladser i forhold til den oprindelige aftale, siger direktørerne i økonomiforvaltningen og teknik- og miljøforvaltningen, Anne Skovbro og Jens Elmelund.
- For eksempel vil arbejdet ved Marmorkirken blive forkortet fra 39 til 18 måneder, skriver de i en kommentar.
Blandt de klager, der har været over metrobyggeriet, har en del haft fokus på døgnarbejdet ved byggepladsen ved Nørrebroparken. Her har naboerne for eksempel oplevet aften- og natarbejde uden at være blevet orienteret om det.
Fremover vil nattearbejdet - hvis indstillingen bliver godkendt - være tilladt på byggepladserne ved Marmorkirken og på tunnelarbejdspladsen ved Øster Søgade.
Arbejdstiden vil blive forlænget med fire timer på resten af byggepladserne, så metromaskinerne kan svinge med kranerne fra klokken syv til 22 ved Trianglen, Rådhuspladsen og Gammel Strand.
På resten af byggepladserne rundt om i København vil aftenarbejdet skulle foregå under jorden.
Metroselskabets argumentation er, at projektet risikerer at blive op til et år forsinket, hvis ikke arbejdstiderne udvides. Det svarer til ekstra omkostninger på 1,2 til 1,5 milliarder kroner.
Indstillingen behandles endeligt af Borgerrepræsentationen den 19. juni.
Den nye metroring åbner efter planen i 2018.
/ritzau/