- Vi bruger i hvert fald en uges tid hvert år på at udfylde og sende forskellige skemaer og formularer til alle de respektive instanser, så det vil spare noget tid.
Sådan lyder reaktionen fra formanden for Døllefjelde-Musse Markedets bestyrelse, Per Hansen, på at regeringen nu vil afsætte penge til, at der laves en digital løsning, som kan medvirke til at fjerne en del af de udfordringer omkring tilladelser og godkendelser, der møder festarrangører landet over i dag.
Det er Sammenslutningen af By- og Markedsfester, som i en pressemeddelelse kan fortælle, at regeringen i årene frem til 2027 hvert år vil afsætte et p.t. ukendt beløb på finansloven til at gøre livet lettere for festarrangører.
I forbindelse med et pressemøde på Hornum-Ulstrup Marked forleden fortalte digitaliseringsminister Marie Bjerre (V), at ansøgningsproceduren, når man søger om forskellige tilladelser til eksempelvis Dølle-markedet, hurtigst muligt skal digitaliseres.
Og selvom Dølle-formand Per Hansen er glad for, at der nu bliver afsat penge til formålet, så løber han ikke rundt med armene over hovedet i jubel. Han er selv med i bestyrelsen for Sammenslutningen af By- og Markedsfester og kender derfor også problematikken set fra et mere generelt niveau.
I gang i mange år
- Det er en proces, der har været i gang i rigtig mange år, og nu er det så kommet med i finanslovsforslaget, så lad os håbe, at der kan findes en løsning. For vores vedkommende skulle det gerne betyde, at vores indsendelse af ansøgninger om forskellige tilladelser forhåbentlig bliver mere enkel. Og mange nye festarrangører og mindre markeder vil rigtig kunne mærke en forskel, forklarer han.
Nu skal finanslovsforslaget dog først lige forhandles og vedtages, før man for alvor kan begynde at kigge på at lave en mere enkel og samlet digital løsning på området. Dølle-formanden har da også allerede slået koldt vand i blodet.
- Offentlige it-systemer er jo et varmt emne for tiden, og jeg tror ikke, at det er klar de første to-tre år, så det er et lillebitte skridt i den rigtige retning.
- Men når det kommer op at køre, vil det spare noget tid for festarrangørerne og samtidig sikre, at alt bliver samlet ét sted, så de frivillige, der står bag ansøgningerne, ikke skal gå og være bekymrede for, om de har overset en lille detalje et sted, slutter Per Hansen.