Guldborgsund Kommunes nye brandingchef, Christian Smith, vil have borgerne til at fortælle de gode historier. Det er en god måde at sætte os på landkortet, mener han.
- Vi skal blive bedre til at fortælle de gode historier. En ting er at få de gode historier fortalt i de landsdækkende medier. En anden er selv at fortælle dem. Det er oplagt at begynde internt, for vi skal alle være ambassadører for Guldborgsund, siger Christian Smith, der er Guldborgsund Kommunes nye brandingchef.
Han er ikke et ubeskrevet blad på Lolland-Falster og slet ikke i kommuneregi. Christian Smith har nemlig siden 2002 været sekretariatschef i forbindelse med kommunesamarbejdet på Lolland-Falster.
Han skal ikke kun være brandingchef, men også den ansvarlige for en række udviklingsprojekter i kommunen. De to ting hænger ganske godt sammen.
- Branding kan og skal tænkes ind i stort set alle aktiviteter. Vi vil ud i landet og sætte os på landkortet. Det, at Guldborgsund nu får en brandingchef, er en mere offensiv indstilling end tidligere, siger Christian Smith.
Men hvad skal der helt konkret ske?
- Vi skal have lavet nogle analyser. Vi skal eksempelvis spørge vores turister, hvorfor de har valgt Lolland-Falster som destination, og hvad der er Guldborgsunds styrker. Dernæst skal vi se på den profil, vi normalt benytter, for at undersøge, om det matcher det, turisterne siger, fortæller Christian Smith.
Og det kan bruges ud i fremtiden.
- Det kan bruges til en udviklingsstrategi, så man udvikler på de elementer, der efterspørges, konstaterer Christian Smith.
Læs mere i Folketidende fredag.