Selvom det langt fra har været uden udfordringer undervejs, så skrider byggeriet af den nye Storstrømsbro stille og roligt fremad, og nu er det enorme infrastruktur-projekt nået halvvejs på et væsentligt og meget synligt punkt.
Man har nemlig nu fået støbt halvdelen af de 44 brodragere, som skal udgøre broen. Det oplyser Vejdirektoratet, der er bygherre på brobyggeriet.
Brodragerne er de enorme betonelementer, som lægges ovenpå de bropiller, der står i vandet - og som i sidste ende skal sørge for, at vi alle sammen kan komme tørskoede frem og tilbage mellem Falster og Masnedø, uanset om vi kører i bil, tog eller på cykel.
Fælles for de indtil videre 22 brodragere er, at de, ligesom de øvrige broelementer, er støbt på Masnedø, hvorfra de sejles ud i Storstrømmen, hæves op og monteres i forlængelse af hinanden.
Hver brodrager er 73 meter lang, 24 meter bred, 5,7 meter høj og vejer cirka 4.000 tons.
Den nye Storstrømsbro bliver med sine 3,8 kilometer Danmarks tredjelængste bro, når den er færdig. Kun Storebæltsbroen og Øresundsbroen er længere.
Ifølge den aktuelle tidsplan skal broen åbne for vejtrafik i 2025 og for togtrafik i 2027.
Sådan bygges brodragerne:
Først armeres bunden og de skrå sider med 250 tons stålarmering.
På næste arbejdsstation støbes bund og sider af 725 kubikmeter beton.
Ved sidste arbejdsstation bliver brodækket armeret og støbt. Til det bruges 175 tons stål og 850 kubikmeter beton.
Den proces har nu fundet sted 22 gange. Og vil blive gentaget endnu 22 gange, før alle brodragerne til den nye bro er klar.