GULDBORGSUND: Selvom ledigheden med 2,6 procent er forholdsvis lav i Guldborgsund Kommune, så er 18 procent af danskerne lige nu på en passiv forsørgelse. Og i Guldborgsund Kommune er tallet højere, mener formand for beskæftigelses- og erhvervsudvalget, René Christensen (DF).
Det præcise tal får han dog først på udvalgets næste møde i december. Her skal udvalget også finde løsninger på den rapport, som medlemmerne mandag har modtaget fra Guldborgsund Kommunes egen administration.
I rapporten bliver man klogere på, hvor mange personer på en offentlig forsørgelse, der er flyttet til og fra kommunen, og hvilken kommune de kommer fra.
Fakta
- I årene fra 2019 til 2021 oplevede Guldborgsund Kommune en nettotilflytning af personer på offentlig forsørgelse på 150-200 personer.
- Det vil sige, at der hvert år var 150-200 flere personer, som flyttede til kommunen, end der flyttede fra kommunen.
- Denne nettotilflytning var kun på 30 personer i 2022.
- Samlet set over de fire år er 3.224 borgere på offentlig forsørgelse fraflyttet Guldborgsund Kommune, mens 3.795 borgere på offentlig forsørgelse er tilflyttet kommunen.
- Dermed har nettotilflytningen fra 2019 til 2022 været på 571 borgere på offentlig forsørgelse.
- De fire kommuner, som flest borgere på offentlig forsørgelse er flyttet fra og flyttet til, er Lolland Kommune, København Kommune, Vordingborg Kommune og Næstved Kommune.
Hovedkonklusionen er, at Guldborgsund Kommune i årene fra 2019 til 2022 har haft en nettotilflytning på 571 borgere med en offentlig forsørgelse i bagagen. Især har det medført en stigning i antal personer på a-dagpenge, førtidspension og sygedagpenge.
Hvor er tilflytterne fra?
Den forsørgelse, som de 571 personer havde brug for, har igennem de fire år øget kommunens forsørgelsesudgifter med cirka 33,6 millioner kroner. Eller hvad der svarer til 8,4 millioner kroner hvert år.
- Det, der i udvalget har optaget os meget, er, hvorfor vi kan blive ved med at have så mange på en offentlig forsørgelse. Vi har derfor bestilt den her undersøgelse for at blive klogere på, hvor folk kommer fra, og hvor de bosætter sig. I næste måned skal vi blive klogere på, hvordan vi finansierer det, og også hvordan vi løser det, forklarer René Christensen.
Pengene, der går til at finansiere overførselsindkomsterne, er penge, der ligeså vel kunne gå til velfærd, tilføjer han.
Flere udvalg kan bruge tallene
Undersøgelsen viser, at størstedelen af tilflytterne kommer fra Lolland, imens resten kommer fra København, Vordingborg og Næstved Kommuner. Det er også typisk de fire kommuner, der modtager personer på overførselsindkomst fra Guldborgsund Kommune.
René Christensen (DF)Alle er velkomne i kommunen. Det her handler om at have en plan for, hvordan vi finansierer det.
Men hvad kan et politisk udvalg bruge informationerne til?
- Politik handler om at træffe nogle valg, og det skal ske på et oplyst grundlag. Det skal de her tal hjælpe os med. Og det er ikke kun i beskæftigelses- og erhvervsudvalget, at vi kan bruge tallene, siger René Christensen.
Ved det seneste byrådsmøde argumenterede han for, at man i kommende byggerier af almene boliger har et særligt fokus på at sikre nok lejligheder, der kan rumme børnefamilier. Altså store lejligheder frem for små lejligheder på to værelser.
- Alle er velkomne i kommunen. Det her handler om at have en plan for, hvordan vi finansierer det. Og det skal vi have en åben debat om - både i vores eget byråd og i Folketinget.