Annonce
Guldborgsund

Storstrømsbroen anno 1937

For fuld damp kører det første tog og de første biler over Storstrømsbroen ved indvielsen 26. september 1937. Foto: Museum Lolland-Falster

Ligesom der har stået blæst om den nye Storstrømsbro, var der røre om den nuværende bro, indtil Folketinget i 1932 slog en streg i sandet, og broen blev opført fra 1933-1937

NORDFALSTER Godt 81 år nåede den nuværende Storstrømsbro at få på bagen, før første spadestik torsdag blev taget til afløseren, der skal opgradere infrastrukturen i regionen.

I lighed med den nye bro havde den nuværende Storstrømsbro både været undervejs i lang tid og sagen været problematisk, før den blev indviet af Kong Christian X 26. september 1937.

Mange planer var blevet vendt i luften. På et tidspunkt blev det således overvejet, om en tunnel skulle forbinde Falster med Masnedø, men det blev ved teorien, og i 1908 tog de første planer om en bro over Storstrømmen form, idet Rigsdagen bevilgede 100.000 kroner til forundersøgelser.

Statsbanerne (DSB) havde længe arbejdet med sagen og udarbejdet forslag til både tunnel, højbro og lavbro, men foretrak en lavbro med vestlig linjeføring, og i 1910 fremlagde trafikministeren et lovforslag i Rigsdagen om en lavbro til en anlægspris af 8,25 millioner kroner.

Men vedtagelsen gik i vasken, fordi finansminister Niels Neergaard (V) netop havde forladt rigsdagssalen, da forslaget kom til afstemning, og hans stemme manglede for, at det kunne vedtages.

Indvielsen af Storstrømsbroen blev et sandt tilløbsstykke. Sceneriet er fra Masnedøsiden, og bygningen til venstre i fotoet rummede Restaurant Storstrømmen. Foto: Museum Lolland-Falster

Flere modeller i spil

I de følgende år kom nye forslag til en fast forbindelse over Storstrømmen atter på banen, men først i 1916-1917 kom sagen på ny op i Folketinget, og det var tredje gang, lovforslaget opererede med en lavbro.

I stedet for den oprindelige svingbro overvejede man dog nu en bro med et løftefag. Broen skulle først og fremmest betjene jernbanetrafikken, men det blev foreslået, at den opførtes med et dobbeltspor, så den senere kunne udvides til biltrafik.

Skibsfarten protesterede højlydt, fordi lavbroen ville besværliggøre skibes passage gennem Storstrømmen. Landstinget meldte derfor ud, at man kun ville stemme for projektet, hvis forbindelsen mellem Falster og Masnedø blev en tunnel.

En fast forbindelse mellem Falster og Masnedø blev atter sat på pause. I stedet for fokuserede Statsbanerne og Folketinget på en bro over Lillebælt, der blev indviet 14. maj 1935 - blot to år før den nuværende Storstrømsbro.

Mens opførelsen af Lillebæltsbroen stod på, fortsatte lobbyarbejdet for en Storstrømsbro. I 1928 udgav Rødby-Femernkomiteen en pjece, hvori ideen om en kombineret bil- og jernbanebro blev luftet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Endelig vedtagelse i 1932

Og i 1930 holdt Kgl. Dansk Automobilklub og Lolland-Falsters Motorforening sammen med Rødby-Femernkomiteen et afgørende møde om den faste forbindelse over Storstrømmen. Herefter så trafikminister J.F.N. Friis (S) igen på sagen.

I 1932 foreslog Statsbanerne en højbro til bil- og togtrafik over Storstrømmen med østlig linjeføring. Nu havde man sørget for opbakning fra skibstrafikken, og omsider blev planloven vedtaget i Folketinget.

Prisen for Storstrømsbroen blev i den daværende mønt skønnet til 28 millioner kroner, men med vejanlæg endte hele projektet med at koste 40 millioner kroner.

Anlægsarbejdet, der blev udført af det engelske firma, Dorman Long & Co. Ltd. som led i en handelsaftale med England, blev indledt 13. maj 1933.

Det danske entreprenørfirma, Christiani & Nielsen var underentreprenører og udførte underbygning og betonkasserne i overbygningen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Europas længste bro i 30 år

Med sine 3.199 meter og 50 stålfag, der bæres af 49 piller, var Storstrømsbroen i over 30 år Europas længste bro over hav, og i 1950 inspirerede den filmskaberen Carl Th. Dreyer til at producere kortfilmen "Storstrømsbroen" for Preben Frank Film og Dansk Kulturfilm.

Dreyer stod selv for instruktionen, og filmen ser broen fra et æstetisk perspektiv og vægter fladernes og linjernes dynamik, som vil bestå, indtil den nye Storstrømsbro til 4,2 milliarder kroner står færdig i 2022, og den gamle bro, som til den tid vil have 85 år på bagen, rives ned, og kun minderne vil stå tilbage, mens den nye bro binder regionen sammen på tværs af Storstrømmen.

  • For fuld damp kører det første tog og de første biler over Storstrømsbroen ved indvielsen 26. september 1937. Foto: Museum Lolland-Falster
  • Indvielsen af Storstrømsbroen blev et sandt tilløbsstykke. Sceneriet er fra Masnedøsiden, og bygningen til venstre i fotoet rummede Restaurant Storstrømmen. Foto: Museum Lolland-Falster
Annonce
Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

112

Kørt på sygehuset efter trafikuheld

Annonce
Annonce
Erhverv

Medie: Calle-firmaer har snydt for flere millioner

112

18-årig gik amok: Trampede på hund

Sport

TSØ-spiller er tvunget til karrierestop

112

Medie: Illegale håndværkere skyld i Novo-brand

112

Kørt på sygehuset efter trafikuheld

Guldborgsund

Blev fundet ved børnehave: Vild bæver er nu tilbage på Sydhavsøerne

Politik

Lokal S-formand stemte på andet parti: - Jeg er i politisk identitetskrise

112

Bøderegn: Næsten hver anden kørte for stærkt

Femern

Kæmpe tunnelelement indviet af kongen: Se dronevideo

Vejret

Det seneste år er det vådeste i dansk vejrhistorie

Royalt besøg

Se video: Her kommer kongen til Lolland

Indland

Sommervarmen er på vej: Så varmt bliver det

Sundhed

Ingen andre gør det: Nu kan din idé ændre sygehusene

Rødby

Mest omfattende ændring i 60 år: Slut med lange køer

Liveblog

Iført hjelm og vest indviede kongen tunnelelement

Annonce
Annonce
Lolland

Heidi slår dørene op til ny butik

112

Alvorligt færdselsuheld spærrede landevej

Guldborgsund

En af de helt tunge attraktioner kommer til Gedser

Sport

Sådan! Lollandsk OL-håb vinder EM-guld

112

21-årig rasende efter afsløring: "Jeg slår jer ihjel"

Lolland

Kæmper for at få uddannelser til Nakskov

Fejø

Klimaaktivisterne tøver ikke længere: Vigtige retningslinjer