"Ved deling af en pizza vil et ekstra gebyr på kr. 65,00 blive tillagt", står der på skilte overalt i pizzeriaet La Vecchia Signora i en af verdens ældste og mest berømte forlystelsesparker, Tivoli i København.
- Det må være en vittighed, harcelerede to medarbejdere på 24timers Helt ærligt-redaktion og bestilte - under dække af at være almindelige kunder - en pizza til 149 kroner.
Den venlige tjener, Martin Achilles, informerede de to medarbejdere om, at der ville blive lagt et gebyr på 65 kroner oven i prisen for at dele pizzaen.
- What? Det er vel min pizza. Til 149 kroner. Hvad nu, hvis min ledsager her ikke er særlig sulten og måske bare skal smage et stykke, hvis han får lyst, spurgte den forbløffede medarbejder.
- Jamen, så kan han lige så godt tage en babypizza med også. Den koster det samme som gebyret - 65 kroner, foreslog tjeneren, som efter en god snak om gebyrpolitikken uopfordret tilbød at reducere gebyret til 20 kroner.
24Timer kontaktede Tivolis vicedirektør, Stine Lolk, som kunne stå inde for gebyrpolitikken.
- Det er helt fair. Det er helt normalt, at restauranter tager et gebyr, hvis gæsterne vil dele en hovedret.
- Det ved jeg, fordi jeg tit er ude at spise med min mand, som er madanmelder. Man får jo to sæt af det hele: stole, tallerkner, bestik og så videre, siger hun.
Hvad så, hvis to rollinger vil dele et bæger med is i Tivoli, vil du så acceptere et gebyr på 10 kroner, fordi der skal to skeer i bægeret?
- Nej, selvfølgelig ikke. Og jeg synes heller ikke, at det ville være rimeligt, at I skulle betale et gebyr for at dele en dessert, efter I hver havde købt en hovedret, og sådan er det jo heller ikke, siger Stine Lolk.
/ritzau/