Hvis askeskyen fra Island påvirker din flyrejse, har du en række rettigheder, som kan være gode at kende.
Ekstra forplejning, tilbagebetaling ved forsinkelser eller flyomlægning, hvis du afvises ved boarding.
Det er blot nogle af de rettigheder, enhver flypassager har krav på, hvis askeskyen fra vulkanudbruddet på Island forsinker eller sætter en stopper for rejsen.
EU har nemlig vedtaget en række regler, der sikrer, at alle passagerer, der rejser mellem EU-landene, har nogle grundlæggende rettigheder, som flyselskaberne skal overholde.
- Hvis dit fly er forsinket i fem timer eller mere, har du krav på tilbagebetaling, og desuden har du ret til bistand og under visse omstændigheder også kompensation i tilfælde af lange forsinkelser, aflysninger eller boardingafvisninger, siger Klaus Melvin Jensen fra Aktive Forbrugere.
Han står sammen med resten af organisationen i spidsen for en ny kampagne, der skal oplyse danskerne om deres rettigheder.
Enhver passager har også krav på at blive oplyst om den enkeltes rettigheder - også i forbindelse med klagemuligheder.
Og hvis man er handicappet eller har nedsat mobilitet, har man desuden krav på at rejse på samme vilkår som andre borgere.
Klaus Melvin Jensen påpeger, at rettighederne blev sat på en alvorlig prøve i forbindelse med askeskyen i april 2010, hvor blandt andet Kastrup Lufthavn lukkede i fem et halvt døgn.
- Hvis ikke passagerne kender deres rettigheder, risikerer de at gå glip af en masse goder. Det skete blandt andet sidste år, og der er stadig rigtig mange der ikke aner, hvad de har krav på, siger han.
- Mange flyselskaber overholder desuden ikke altid reglerne, derfor skal passagerne også være ekstra opmærksomme.
Ifølge årsberetningen fra Københavns Lufthavn blev omkring 350.000 passagerer berørt af lukningen i form af aflyste eller udskudte flyafgange sidste år.
/ritzau/