Annonce
Indland

Banedanmark: Passagerer må vente 12 år på stabil togdrift

Selv om Banedanmark bruger mellem 11-16 millioner kroner om dagen på nye skinner, signaler og elledninger, vil der gå 12 år, inden togene bliver mere stabile. Foto: Claus Fisker/arkiv/Ritzau Scanpix

Selv om at Banedanmark bruger mange millioner om dagen, vil der gå år før togene bliver mere stabile.

På trods af at Banedanmark bruger mellem 11-16 millioner kroner om dagen på nye skinner, signaler og elledninger, vil der gå 12 år, inden togene bliver mere stabile.

Det skriver Jyllands-Posten.

Efter mange overskredne budgetter og forsinkelser lover Banedanmark, ifølge avisen, nu mere realistiske meldinger om togdriften.

Budskabet, der svarer til meldingen fra DSB, lyder, at vi først i 2030 kan regne med en mere regelmæssig, stabil og hurtigere togdrift end i dag.

- Først i 2030 vil de meget store projekter være færdige, nogle delstrækninger dog før. Først herefter vil togene blive mere rettidige, hurtigere og mere miljøvenlige, bebuder Steen Neuchs, der er anlægsdirektør i Banedanmark, til Jyllands-Posten.

Banedanmark er i gang med at lægge nye skinner, hænge elkabler op og få de nye signaler til at virke.

Selv om at det går godt, vil det betyde, at der også de kommende år vil være forsinkelser, aflysninger og i perioder lukninger af strækninger over det meste af Danmark, lyder det fra Steen Neuchs.

Så sent som i denne uge kom det frem, at Banedanmarks ombygning af Ringsted Station har kurs mod en budgetoverskridelse på 118 procent.

Og signalprogrammet til 20 milliarder kroner har også givet Banedanmark problemer.

Signalerne skulle have været klar i 2023 - ikke i 2030, som det nu er planen, og økonomien er skredet med cirka fire milliarder kroner.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er ikke overbevist om, at forberedringerne kan være klar om 12 år.

- Vi kan håbe, at man i 2030 har fået de nye tog til at køre, og at man er færdig med at sætte nye signaler op. Men vi ved det ikke.

- Vi kan bare konstatere, at tingene hidtil har været voldsomt forsinkede og fordyrede, siger Kim Christiansen til Jyllands-Posten.

  • DSB og Banedanmark får kritik Togene går i stykker og kunderne flygter fra DSB DSB
    Selv om Banedanmark bruger mellem 11-16 millioner kroner om dagen på nye skinner, signaler og elledninger, vil der gå 12 år, inden togene bliver mere stabile. Foto: Claus Fisker/arkiv/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Annonce
Annonce
Sport

- Hold da op! Det er den største sensation i nyere tid

Sport

NFH gjorde det fandme!!!!!! Leverede miraklet og er i DM-finalen

Sport

Uforstående Nolsøe: Alle havde jo dømt os ude på forhånd

Udland

Premierminister udsat for attentat: Stadig i alvorlig tilstand

Lolland

- Kommunen skubber ansvaret væk, og lægger det over på de frivillige

Knuthenborg

I overskud i København: Nu får Knuthenborg glæde af dem

Guldborgsund

Undrer sig over helt nye detaljer i brev

Sport

Keeper reddede Nykøbing FC kort før tid

Musik

Nægter at have truet: Udsmidt deltager afviser alt

Boksning

18-årige Cecilie overbeviste

Guldborgsund

Kendt bageri skifter navn: Det skal det hedde

Lokal nyt

Efter lønfusk for millioner: Bemærkelsesværdig ændring møder kritik

Falster

Vakte opsigt på Falster: Nu bekræfter de vildt fund

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Lokal nyt

Advarer før pinsen: Tænk jer om

Annonce
Annonce
Nykøbing

Stort galleri: Elevernes imponerende galla-ankomst

Indland

Jagtulykke koster 53-årig mand livet

Vejret

Weekenden bliver varm men slutter for en landsdel med byger

112

Anklager vil have betjent straffet for udrykning med 200 km/t

Sport

Ljungquist med KO-sejr i eget stævne

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud