Danskerne skal have mere for licenspengene. Derfor satser DR i den nye strategiplan på at skabe bedre indhold i radio, tv og net fremfor at lave mere.
Kvalitet fremfor kvantitet.
Det er DRs nye programstrategi for 2011, som generaldirektør Kenneth Plummer har præsenteret.
- Intentionen er ikke at skabe mere, men derimod bedre og mere fokuseret indhold til danskerne. Netop dette må siges at være den gennemgående røde tråd i vores planer for det kommende år. DR skal levere førsteklasses public service - tv, radio og net som oplyser og samler, men som også udfordrer os, siger Kenneth Plummer.
Han understreger, at de mange nye satsninger og initiativer hænger tæt sammen med udfaldet af det kommende medieforlig.
Den globale dækning skal løftes - særligt i nyhedsdækningen, hvor bemandingen skal øges. Det skal ske ved at tilknytte fleksible korrespondenter, der træder til og dækker begivenheder rundt om i verden, hvor DR ikke allerede er.
Også flagskibet TV Avisen står på listen over de områder, som skal styrkes i 2011. TV Avisen klokken 18.30 bliver længere, så der er plads til både regionale og globale nyheder.
På radiosiden lægges op til færre, men bedre kanaler.
- Vi vil komme til at se flere "rigtige" indholdsfokuserede kanaler på DAB og færre rene musikkanaler. Det er en bevægelse mod DAB-radio, hvor indholdet i højere grad bliver formidlet af DRs dygtige værter, siger mediedirektør Mikael Kamber.
DR planlægger desuden at lancere en rytmisk musikkanal, en kanal med populærkultur og -musik samt en talekanal spækket med kulturindhold.
/ritzau/