YouSee har fundet fejlen, men arbejder på at forstå, hvordan 1,2 millioner mistede signalet nytårsaften.
Forsvarets Efterretningstjenestes cyberenhed, CFCS, hjælper nu YouSee med at undersøge årsagen til et omfattende nedbrud nytårsaften. Det skriver enheden på Twitter.
- CFCS er tilsynsmyndighed for informationssikkerhed og beredskab i telesektoren - derfor er vi involveret i nytårsnedbruddet, lyder det.
Over en million tv-seere blev ramt af nedbruddet, som indtraf kort inden dronningens nytårstale.
Assistancen er dog helt normal og i tråd med lovgivningen, understreger CFCS.
Fejlen skyldes et ekstremt kompliceret fysisk nedbrud. Men årsagen bag har YouSee ikke ønsket at løfte sløret for.
- Der er et analysearbejde i gang i øjeblikket. Vi har lokaliseret fejlen, men vi arbejder på at forstå, hvordan det kunne ske.
- Før vi har klarlagt det, har vi ikke lyst til at udtale os nærmere om baggrunden for nedbruddet, udtalte pressemedarbejder Povl Rasmussen tidligere mandag.
Til TV2 oplyser Thomas Lund-Sørensen, chef for Center for Cybersikkerhed, at han på nuværende tidspunkt ikke kan udtale sig om en mulig årsag til nedbruddet.
YouSee er Danmarks største udbyder af kabel-tv og næststørste udbyder af bredbånd. I alt mistede 1,2 millioner kunder tv-signal, og de værst ramte kunder stod uden tv-signal i op mod 30 timer.
Signalet røg lørdag omkring klokken 16.30. Dermed gik mange blandt andet glip af at se dronning Margrethes nytårstale.
Udfaldet fik søndag virksomheden til i en mail at love kunderne en "underholdningsoplevelse".
- Vi må desværre indlede år 2017 med at give dig vores uforbeholdne undskyldning.
- For mange af os er netop tv'et omdrejningspunkt for to vigtige nytårstraditioner: Dronningens nytårstale og rådhusklokkerne, der ringer det nye år ind. Vi undskylder derfor dybt til de mange, vi måtte skuffe på så betydningsfuld en aften, lød det ifølge flere medier i mailen.