Set i lyset af DSB's pressede situation er det risikabelt at stoppe Harry og Bahnsen-kampagnen, mener ekspert.
Harry og Bahnsen repræsenterer noget velkendt og trygt, som DSB har brug for, og som virksomheden får meget vanskeligt ved at erstatte.
Det vurderer kommunikationsrådgiver Henrik Byager.
- Jeg synes, man skal sætte den slags kampagner i forhold til den situation, som man er i. Og der må jeg sige, at DSB burde have fortsat kampagnen. For de har brug for trygheden.
Den lille lilla gavflab med det røde hår og hans tro følgesvend, Bahnsen, er blevet fyret af DSB med udgangen af 2011.
DSB forklarer beslutningen med, at virksomheden er et andet sted i dag, end da kampagnen med det populære makkerpar blev sat i gang.
Men det er ikke en beslutning, Henrik Byager ville have gjort efter:
- DSB er en virksomhed i flammer. Hver gang man ser deres navn i en overskrift, så er det med angst og bæven. Og set i det lys har DSB brug for den positive respons, som Harry giver.
Ifølge kommunikationsrådgiveren har Harry og Bahnsen dog for længst udtjent deres pligt. Han mener, at kampagnen er kreativt udtømt, men at det er sekundært i øjeblikket, hvor DSB blandt andet tynges af de problematiske IC4-tog.
- Det primære er, at selv om folk måske er lidt trætte af Harry, så forbinder de ham med noget positivt. Og det er meget vanskeligt at erstatte, siger Henrik Byager.
Harry og Bahnsen optrådte sammen første gang for 11 år siden. I alt blev det til 90 reklamefilm med de to.
Søs Egelind blev hyret til at give Harry stemme, og undervejs har Søren Pilmark, ud over at være Harrys følgesvend, også bidraget til at udvikle konceptet.
Ifølge DSB er der endnu ikke fundet afløseren for de to legender.
- Men det kan selvfølgelig være, at DSB har fundet på noget genialt, som kan erstatte dem. Men det vil jeg altså se, før jeg tror på det, siger Henrik Byager.
/ritzau/