DSB's erstatning for de fejlbehæftede IC4-tog kan blive en del mindre end de 2,25 milliarder, der er aftalt med den italienske leverandør AnsaldoBreda. Det får en erhvervsekspert til at undre sig over selve aftalen om erstatning.
De 500 millioner af beløbet er nemlig bundet op på en rabatordning på reservedele, som udløber med udgangen af 2012. Hidtil har DSB kun brugt rabatter for cirka 110 millioner kroner.
- Jeg har aldrig set noget lignende, siger Christian Bjørnskov, lektor ved Aarhus School of Business, til ing.dk.
DSB skriver i et notat til Folketingets Transportudvalg, at der er en risiko for, at rabatten ikke kan udnyttes fuldt ud. Det får Christian Bjørnskov til at undre sig over, hvorfor DSB har accepteret sådan en aftale med AnsaldoBreda.
- Det ligner en meget dårlig aftale for DSB, men alletiders for AnsaldoBreda. De får jo - hvis DSB bruger muligheden - ekstra omsætning for en halv milliard her og nu. Og hvis DSB ikke køber reservedele, sparer man jo også penge, siger han.
- Jeg har ærlig talt svært ved at forestille mig, hvad de har tænkt i DSB, siger Christian Bjørnskov til ing.dk.
Liberal Alliances transportordfører, Leif Mikkelsen, vil nu have transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til at forklare, hvorfor DSB ikke har udnyttet rabatten. Han henviser samtidig til, at DSB i sit årsregnskab i 2010 forventede, at "rabatten vil kunne realiseres".
DSB oplyser til Folketingets Transportudvalg, at man efter usikkerheden, om IC4 helt skulle droppes, nu har genoptaget forhandlingerne om at forlænge rabatordningen til efter 2012.
/ritzau/