Alt efter hvor meget dit tog er forsinket, kan du få en del af pengene tilbage med DSB's rejsegaranti.
Der er store forsinkelser i togtrafikken landet over, efter at flere ansatte ved DSB har nedlagt arbejdet.
DSB's rejsegaranti betyder, at forsinkelser kan udløse penge retur eller en ny rejse til samme strækning.
Læs mere om DSB's rejsegaranti her:
* Garantien dækker, hvis man er ankommet 30 minutter eller mere for sent til destinationen end forventet i henhold til rejseplanen for rejser med fjern-, regional eller S-tog i Danmark.
* Garantien dækker derimod ikke, hvis forsinkelsen skyldes metro, bus eller jernbanestrækninger, der ikke er drevet af DSB.
* Man kan vælge, om man vil have en billet til en ny rejse på samme strækning eller have penge ind på sin NemKonto.
* Man søger erstatning via en formular på DSB's hjemmeside under DSB Rejsetidsgaranti.
* Størrelsen på erstatningen afhænger af, hvor meget man blev forsinket.
* For en forsinkelse på 30 minutter eller mere får man 25 procent af rejsens pris.
* For 60 minutter eller mere får man 50 procent af rejsens pris.
* For 90 minutter eller mere får man 75 procent af rejsens pris.
* For 120 minutter eller mere får man 100 procent af rejsens pris.
* Er ventetiden mere end en time, og befinder du dig under ventetiden på en perron, kan du få refunderet op til 50 kroner for dit køb af mad og drikke. Købet skal foretages på stationen og som udgangspunkt i en DSB 7-Eleven.
Kilder: DSB.
/ritzau/