Bilister flere steder i Danmark oplever i disse timer blokader bestående af lastbiler.
Der er tale om demonstrationer fra danske vognmænd, der protesterer over en ny vejafgift per kørt kilometer, som træder i kraft fra 2025.
De forsøger at råbe Christiansborg op, og det er lykkedes så langt, at vognmændene tirsdag skal mødes med transportminister Thomas Danielsen (V) og skatteminister Jeppe Bruus (S) for at diskutere vejafgiften.
Læs mere om de centrale punkter i striden her:
* Vognmændene er utilfredse med en politisk aftale mellem SVM-regeringen og SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet fra marts i år, som skal skubbe på en grøn omstilling af vejtransporten, og som indfører en afgift per kørt kilometer fra 2025.
* Afgiften ligger på omkring 1 krone og 30 øre per kørt kilometer, men varierer alt efter lastbilernes CO2-udledning. Klima- og miljøvenlige lastbiler skal altså betale mindst.
* Fra 1. januar 2025 gælder den for tunge lastbiler på over 12 ton, mens den fra 2027 skal gælde for mindre lastbiler ned til 3,5 ton.
* Lastbiler udleder i dag omkring 1,7 millioner ton CO2 årligt, og den nye vejafgift skal ifølge regeringen munde ud i flere grønne lastbiler på vejene. Aftalen skønnes at skabe reduktioner på 0,3 millioner ton i alt i 2025 og 0,4 millioner ton i 2030.
* Den samlede erhvervsbelastning udgør cirka 1,5 milliarder kroner i 2030. Vejafgiften indebærer en umiddelbar dansk erhvervsbelastning på 2,5 milliarder kroner, mens et initiativ om effektivisering af vejgodstransporten indebærer en erhvervsøkonomisk gevinst på cirka 1 milliard kroner.
* Vognmændene argumenterer blandt andet med, at man indfører en art ekstra skat for en i forvejen presset branche. Her er opfattelsen ikke, at vejafgiften får den store effekt for den grønne omstilling.
* Desuden mener vognmændene, at forslaget vil have negative konsekvenser for yderområder i Danmark.
Kilder: Skatteministeriet, Klimarådet og ITD, brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.
/ritzau/