I stedet for at skrive en opgave i 9. klasse skal det være muligt at bygge en med hænderne, mener partier.
Det skal være muligt at aflevere en praktisk udgave af projektopgaven i landets folkeskoler. Det mener et politisk flertal.
På den måde kan eleverne prøve kræfter med praktisk arbejde som eksempelvis tømrer og elektriker - og måske få øjnene op for erhvervsskolerne.
Det skriver Berlingske.
Forslaget, der kommer fra SF, har opbakning hos Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti. Regeringen er også åben over for forslaget.
- Der er brug for en projektopgave, som fokuserer mindre på det boglige og mere på det, man kan skabe med hænderne, siger undervisningsordfører Jacob Mark (SF) til Berlingske og fortsætter:
- Den primære tanke er at skabe en bedre folkeskole for de elever, der savner fokus på andet end det boglige. Derudover håber jeg, det kan føre til, at flere elever får indsigt i, hvad det vil sige at gå på en erhvervsskole og få lyst til at gå den vej. Det har vi virkelig brug for.
Folkeskoleeleverne ser gerne, at de i fremtiden får mulighed for at vælge en praktisk version af den obligatoriske projektopgave, de skal lave i 9. klasse.
Det siger Jakob Bonde Nielsen, der er formand for Danske Skoleelever.
- Generelt mener vi, at der mangler noget praktisk i den danske folkeskole. Og det her kunne være en af måderne, siger han til Ritzau.
- Generelt har vi faktisk ikke særligt mange praktiske fag. Og når man kommer i overbygningen (7.-9.-klasse, red.) stopper alt, der har med noget praktisk at gøre. Alle kreative fag stopper omkring 6. klasse, tilføjer Jakob Bonde Nielsen.
På Christiansborg er både Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti er klar til at kigge på forslaget.
DF's folkeskoleordfører, Alex Ahrendtsen, er også klar til at kigge på en praktisk udgave af projektopgaven, især hvis den kunne være med til at få flere til at vælge erhvervsskolerne.
- Hvis en mere praktisk udformet opgave kunne være med til det, så synes vi da bare, at det er en god idé, siger han til Ritzau.
I 9. klasse skal eleverne lave en projektopgave, der udarbejdes over fem dage. Opgaven skal munde ud i et produkt i form af en skriftlig rapport, en film eller en powerpoint-præsentation, der skal fremvises.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) fortæller til Berlingske, at partierne til efteråret skal diskutere, hvordan det praktiske element i de ældste klasse i folkeskolen kan styrkes.
Forslaget til den nye projektopgave kalder hun for "et konstruktivt forslag i den debat".