Annonce
Indland

Forsker: Opsplitning giver togdriften samspilsproblemer

Koordinering svækkes, når man splitter en organisation, som man gjorde med DSB og Banedanmark, siger ekspert.

Banedanmark har ansvaret for skinnerne, mens DSB står for togene. Sådan har ansvarsfordelingen på jernbanenettet set ud siden 1997.

Men opdelingen kan give anledning til problemer og manglende koordinering.

Det siger trafikforsker Per Homann Jespersen, Roskilde Universitet (RUC), efter den seneste tids mange problemer med togdriften, senest med gentagne forsinkelser af et større renoveringsprojekt hen over Fyn.

- Når man splitter sådanne organisationer op, så får man en dårligere koordinering, når man skal løse problemer, siger Per Homann Jespersen.

- Tit er man mere fokuseret på at diskutere, hvem der har ansvaret og hvem, der bør straffes økonomisk, end at fokusere på at løse problemerne, siger han og nævner de gentagne fristoverskridelser af renoveringen af skinnerne over Fyn.

- Jeg ved, at DSB ikke var glade for den tidsplan, der var lavet for det, og havde et forslag til, at det skulle foregå på en anden måde.

- Om det havde løst de problemer, der viste sig, det ved jeg ikke. Men det viser bare, at når Banedanmark skal løse et problem, så gør de det ud fra, hvad de finder mest hensigtsmæssigt, og når DSB skal løse et problem, så gør de det på deres egen måde.

- Det er ikke altid den måde, der er til bedst gavn for kunderne, siger trafikforskeren.

Det var et EU-direktiv, som var baggrunden for skilsmissen i 1997, der betød, at DSB fik ansvar for togene, mens Banestyrelsen - senere Banedanmark - blev ansvarlig for drift og vedligehold af jernbaneskinner.

Hensigten var at skabe mere konkurrence på det danske jernbanenet, og det gav også mulighed for operatører som Arriva at benytte skinnerne til togdrift.

Men kigger man ud i verden på lande, der har bevaret en enstrenget struktur og altså undladt en opsplitning, så er der her, man ifølge trafikforskeren finder den mest velfungerende togdrift.

- Det er lande som Schweiz, Frankrig og Japan, hvor man har en minimal eller slet ingen opsplitning mellem infrastrukturejer og operatør, siger Per Homann Jespersen.

Han mener, at de aktuelle udfordringer for togdriften herhjemme viser, at der godt kan justeres lidt i "bodelingen".

- Det er bestemt et område, man kunne kigge på. Var det den rigtige bodeling eller er der måske ting, man mere praktisk kunne fordele mellem Banedanmark og DSB, siger han.

Annonce
Indland

Slut med notifikationer i hobetal på Aula

Indland

Ung mand tiltalt for drab på massageklinik

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Havne-rådhuset: Direktør har 10 konkurser på CV’et

Lolland

Kommune på jagt efter drøvtyggende hjælp

Vejret

Weekendvejret på LF: Stort set tørt og varmest mod vest

Sport

Malte Ebert udgiver Danmarks officielle EM-sang

Guldborgsund

Lotte er paf over kommunen: - Det er så grotesk. De ved jo, det er farligt

Kultur

Naji har massiv succes i Somalia

Guldborgsund

Kommune inviterer tusindvis af ansatte til kæmpe fest: Så meget koster det

Sport

Trods øretæve: Tror stadig på guld til NFH

Indland

Slut med notifikationer i hobetal på Aula

Sport

Tæt på udsolgt til finalebraget

Sport

Så er det officielt: René Holten Poulsen når sit store mål

112

Politiet lover åbenhed i sagen om Emilie Meng

Guldborgsund

Butikslegende stopper efter 42 år:  - Alting har en ende

Vejret

Regn på vej: Risikerer op til 50 millimeter på LF

Kultur

Anmeldere roser film om alkoholisme: Men den kan virke belærende

Annonce
Annonce
112

Natten gemte på flere påvirkede bilister

Lolland

Alice lukker sin pølsebod efter 45 år: - Det har været en livsstil - ikke et arbejde

112

Massiv Novo-brand er ude af kontrol

Lokal nyt

Scandlines i rekord: - Vi oplever en stor interesse

Lolland

Viceborgmester vil i Folketinget

Udland

Ruslands forsvarsministerium forslår justering af grænser i Østersøen

112

Overfaldet af Korsør-manden: Pludselig kunne mor høre sin datter skrige i telefonen