Diger brød sammen, sommerhuse blev oversvømmet og både blev ødelagt, da en stormflod ramte dele af Danmark forrige weekend.
Nu har Kystdirektoratet etableret en hotline, der skal hjælpe kommuner, digelag og lystbådehavne med genopbygningsarbejdet.
Det skriver direktoratet på sin hjemmeside.
- Der er mange områder, hvor der er akut behov for afklaring. Det vil vi gerne hjælpe med, siger Kristian Hansted, der er chef for Kystdirektoratets kyst-, klima- og vejledningsafdeling.
Det var kyster ved Lillebælt, Det Sydfynske Øhav og Østersøen, der især blev ramt, da kraftig blæst pressede store mængder vand ind mod land.
Naturskaderådet erklærede efterfølgende, at dele af Danmark var blevet ramt af stormflod.
Stormflod er en oversvømmelse, der skyldes ekstrem høj vandstand i havet.
For at der kan erklæres stormflod, skal der være tale om en hændelse, som statistisk sker sjældnere end hvert 20. år.
Skadernes samlede omfang er langtfra opgjort endnu.
De anmeldte stormflodsskader tikker fortsat ind hos Naturskaderådet, og torsdag var der i alt landet 2676 anmeldelser på rådets bord.
Det er kommunerne, der varetager forvaltningen om kystbeskyttelse.
Mange kommuner i de berørte områder står tilbage med store udfordringer efter stormfloden, forklarer Kristian Hansted.
- En del af vores kystteknikere var ude i de berørte områder under og lige efter stormen.
- I de følgende dage, har vi talt med mange kommuner, som har fået store udfordringer.
- Vi er derfor helt klar over, at der er behov for en særlig indsats på bagkant af denne alvorlige hændelse, siger han.
Forude venter vinteren og blæsevejrssæsonen, og det gør behovet for at udbedre skaderne endnu mere presserende, lyder det.
Kristian Hansted understreger, at hotlinen er beregnet på kommunale fagmedarbejdere og eksempelvis digelag og lystbådehavne.
Den nye hotline vil være åben alle hverdage frem til 21. december.
Fristen for at anmelde skader efter stormflodsordningen udløber i slutningen af december.
/ritzau/