Annonce
Indland

Hver femte skoletime er uden en lærer med linjefagsniveau

Ingeniørforening kritiserer kommuner for ikke at bruge midler nok på efteruddannelse af lærere i natur/teknik.

Hver femte undervisningstime i danske folkeskoler bliver gennemført med en lærer bag katederet, som ikke har linjefagskompetence i faget.

Det fremgår af nye tal fra Undervisningsministeriet, der viser den såkaldte kompetencedækning i folkeskolen.

I skoleåret 2014/15 er 80,6 procent af undervisningen på tværs af alle fag og klasser blevet gennemført af en lærer med de på papiret rette kompetencer. Det er en svag stigning fra året før, hvor tallet var 80,4 procent.

Bedst står det til med fagene fysik/kemi, dansk og fransk, hvor henholdsvis 93,5, 92,4 og 89,6 procent af timerne har været med en lærer, der havde fagene som linjefag.

I den anden ende af tabellen ligger faget kristendomskundskab, hvor kun 42,2 procent af undervisningstimerne i 2014/15 blev udført af en på papiret kompetent lærer. Derover ligger natur/teknologi-faget med kun 54,8 procent.

Den lave andel vækker bekymring hos Ingeniørforeningen, selv om der er sket en lille stigning.

- Enhver fremgang er da fint, men der er ingen anledning til at feste, fordi lidt over hver anden undervisningstime i natur og teknik bliver varetaget af en linjefagsuddannet lærer.

- Inklusionen i folkeskolen har fået flere midler fra puljen end opkvalificering af lærernes faglige niveau, siger Carsten Eckhart, formand for Ingeniørforeningens Uddannelsesudvalg, i en pressemeddelelse.

Han henviser til, at kommunerne sidste år fik tilført 64 millioner kroner af staten til blandt andet efteruddannelse af lærere, men kun 60 procent af pengene er brugt - og kun 7,4 millioner kroner på at give lærerne kompetencer på linjefagsniveau.

- Her havde jeg da som minimum gerne set en udvikling, hvor alle pengene fra staten var blevet brugt til efteruddannelse af lærerne. Men Christiansborg har jo givet kommunerne en elastik, hvor de kan overføre pengene til de kommende år, og indtil det bliver lavet om, er der ikke meget at stille op, siger Carsten Eckhart.

At have kompetencer svarende til linjefag betyder, at læreren for eksempel har en efteruddannelse, videreuddannelse, kompetencegivende uddannelse eller et længerevarende kursusforløb, der vurderes at give de nødvendige kompetencer.

Målet i den nye folkeskoleaftale er en fuld kompetencedækning i 2020 svarende til 95 procent af undervisningstimerne.

Annonce
Indland

Slut med notifikationer i hobetal på Aula

Indland

Ung mand tiltalt for drab på massageklinik

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Havne-rådhuset: Direktør har 10 konkurser på CV’et

Lolland

Kommune på jagt efter drøvtyggende hjælp

Vejret

Weekendvejret på LF: Stort set tørt og varmest mod vest

Sport

Malte Ebert udgiver Danmarks officielle EM-sang

Guldborgsund

Lotte er paf over kommunen: - Det er så grotesk. De ved jo, det er farligt

Kultur

Naji har massiv succes i Somalia

Guldborgsund

Kommune inviterer tusindvis af ansatte til kæmpe fest: Så meget koster det

Sport

Trods øretæve: Tror stadig på guld til NFH

Indland

Slut med notifikationer i hobetal på Aula

Sport

Tæt på udsolgt til finalebraget

Sport

Så er det officielt: René Holten Poulsen når sit store mål

112

Politiet lover åbenhed i sagen om Emilie Meng

Guldborgsund

Butikslegende stopper efter 42 år:  - Alting har en ende

Vejret

Regn på vej: Risikerer op til 50 millimeter på LF

Kultur

Anmeldere roser film om alkoholisme: Men den kan virke belærende

Annonce
Annonce
112

Natten gemte på flere påvirkede bilister

Lolland

Alice lukker sin pølsebod efter 45 år: - Det har været en livsstil - ikke et arbejde

112

Massiv Novo-brand er ude af kontrol

Lokal nyt

Scandlines i rekord: - Vi oplever en stor interesse

Lolland

Viceborgmester vil i Folketinget

Udland

Ruslands forsvarsministerium forslår justering af grænser i Østersøen

112

Overfaldet af Korsør-manden: Pludselig kunne mor høre sin datter skrige i telefonen