En træt bilist er til lige så stor fare som en påvirket bilist. Alligevel har hver tredje dansker for nylig kørt bil, selv om de var trætte.
Hver 14. har været så søvnig, at de helt har mistet opmærksomheden på deres kørsel. Det viser en undersøgelse foretaget af YouGov for metroxpress.
Tallene overrasker ikke dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund:
- De svarer til vores seneste tal, og træthedsulykker er desværre mere alvorlige end andre ulykker. De hører til de farligste ulykker, vi har, for reaktionsevnen er voldsomt nedsat, og ulykkerne sker ofte i mørke, hvor de måske enten kolliderer med en modkørende bilist, kører ind i et hus eller træ eller i allerheldigste fald kører i grøften og ruller rundt i rabatten, siger han til metroxpress.
Søvnforsker og søvnspecialist Jan Ovesen pointerer, at træthed ikke kun er skyld i de ulykker, der sker, når vi falder i søvn og kører af vejen.
- Når vi har været vågne i 18 timer eller derover, så svarer det til, at vi har en promille på 0,5. Trætheden påvirker vores kognitive funktioner. Det vil sige, at vi reagerer langsommere, og vi træffer andre valg, end vi ville have gjort, hvis vi havde sovet nok, siger han til metroxpress.
Hos Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har man set nærmere på, hvorfor trafikulykker opstår.
- Træthed var afgørende for, at ulykken skete i 1 ud af 13 af de cirka 300 alvorlige ulykker, som kommissionen har analyseret over en årrække. Og ser vi alene på en rapport, hvor vi dybdeanalyserede 30 landevejsulykker, var det en ud af fire ulykker, oplyser formand for kommissionen Mette Fynbo.