DSB-kunder kan hverken købe billet gennem automater, app eller DSB's hjemmeside, oplyser DSB.
Det har onsdag ikke været muligt at købe en togbillet hos DSB. En teknisk fejl betyder, at alle salgskanaler er nede. Fejlen har også lagt DSB's hjemmeside og Rejseplanen ned samt dele af DSB's interne kommunikation.
Det oplyser DSB, der ikke ved, hvor længe problemet vil stå på. Problemet har stået på siden omkring klokken 15.30 og kommer kun til at påvirke driften minimalt.
- Vi oplever desværre et ret omfattende systemnedbrud. Det betyder, at vores normale salgskanaler undtagen rejsekortet er nede, siger underdirektør Aske Wieth-Knudsen, som er ansvarlig for DSB's produkter:
- For kunderne betyder det, at de ikke kan købe billetter i vores billetautomater, på vores app eller på vores hjemmeside. Så der er nedbrud over hele linjen.
DSB henviser til leverandøren, NNIT, som oplyser, at deres udfald skyldes et strømudfald onsdag eftermiddag. Klokken 20 onsdag aften var dele af systemerne oppe at køre.
- Flere systemer er kommet op at køre, mens enkelte fortsat er påvirket, herunder systemet til togdisponering, skriver NNIT i en pressemeddelelse.
- Vi er meget opmærksomme på, at dette har konsekvenser for vores kunder og brugerne af disse systemer, siger Ricco Larsen, der er vicepræsident i NNIT.
DSB har tidligere haft problemer med at få fat i deres togpersonale og informere dem om problemerne med billetkøbet. Onsdag aften er alle blevet informeret, og der vil blive udvist konduite.
Det betyder, at det bliver muligt at købe en billet i toget. Desuden fungerer rejsekortet. Det samme gør muligheden for at bestille SMS-billetter i København.
Tidligere på dagen har der været udført billetkontrol, fordi togpersonalet ikke var orienteret om problemerne. Derfor kan kunder have oplevet at få en afgift for manglende billet.
I så fald vil afgiften blive refunderet, hvis man kontakt DSB's Kundecenter, når det engang bliver tilgængeligt igen.