Kommunernes Landsforening er klar til at gøre op med den klassiske undervisningsform for folkeskolens ældste elever. Nu skal børnene selv sammensætte skemaet.
Det skal være slut med faste timer i én klasse med en enkelt lærer ved tavlen for folkeskolens ældste elever. Sådan lyder det i folkeskoleudspillet, som Kommunernes Landsforening (KL) præsenterer fredag.
Med andre ord vil KL gøre op det, som formand Jan Trøjborg kalder "ét-trallernes tyranni" - i stedet skal eleverne i skolens overbygning fra 6. til 9. klasse selv sammensætte deres skema.
- Vi erstatter skolens prøver, skemaer og klasser med en ny form, hvor undervisningen organiseres gennem forelæsninger, værksteder, kurser og projekter, siger Jan Trøjborg i en pressemeddelelse.
I praksis betyder det, at eleven selv vælger undervisningen, der understøtter dennes læringsmål og læringsstrategi. Undervisningens indhold på alle de faglige trin er it-baseret i en undervisningsportal, lyder det i KL-forslaget.
- For at lykkes med den nye overbygning, kræver det, at lærerne har hyppige samtaler med eleverne om deres læringsmål. Og eleverne skal opleve, at lærerne er til stede på skolen og stimulerer og understøtter deres læring, siger Jan Trøjborg.
Forslaget er ét blandt en række i udspillet, der skal sikre, at folkeskolen lever op til de tre vigtigste mål over de næste 5-10 år:
95 procent af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Den danske folkeskole skal være blandt de fem bedste i verden, og endelig skal langt færre elever have specialundervisning fremover.
/ritzau/