Børn skal lære, at mobning er uacceptabelt, og alt andet skal prøves, før ofrene skifter skole, mener lærerne.
Skoleskift er sidste udvej for mobbeofre, og det bør kun komme på tale, hvis alle andre muligheder er afprøvet.
Det siger formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen efter, at en ny undersøgelse viser, at flertallet af mobbeofre har fået det bedre efter at have skiftet skole.
- Som skole og forældre skal vi forsøge at løse problemerne. Vi skal jo lære eleverne i skolerne, at mobning er uacceptabel adfærd. Jeg tror, at alle er enige i, at vi først og fremmest skal prøve at bremse mobningen, siger Anders Bondo Christensen.
Det er Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, forskerteamet Exbus og en af landets førende mobbeforskere Helle Rabøl Hansen, der står bag undersøgelsen blandt 1.052 elever i 7. og 8. klasse.
Af dem havde 363 skiftet skole, blandt andet som følge af mobning, og 60 procent oplevede, at drillerierne stoppede den dag, de forlod den gamle skole.
- Der er mange grunde til, at der opstår mobning, og det er ikke ofret, der er problemet. Ofte oplever man, at dem der står for mobningen selv har problemer af en eller anden slags, hvor de har brug for at udpege en syndebuk, siger Anders Bondo Christensen.
Undersøgelsen viser, at stemningen og den sociale kultur i klassen er afgørende for, om der foregår mobning.
Alligevel advarer lærerformanden mod, at man for hurtigt griber til den løsning at lade børn skifte skole i håb om, at drillerierne stopper.
- Det kan være den rigtige løsning i nogle tilfælde. Men vi skal forsøge at løse problemerne i første omgang, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så er jeg helt enig i, at det kan være nødvendigt, mener Anders Bondo Christensen.
/ritzau/