Når lærerne holder møder, handler det mere om praktiske problemer end om undervisning. Skolelederne vil have færre lærermøder.
Skolelærere spilder alt for megen tid på møder, lyder det fra en række af landets skoleledere, som nu vil have færre og langt mere effektive møder, hvor der først og fremmest fokuseres på skolens kerneopgave: undervisning. Det skriver Berlingske Tidende.
I en rundspørge fra Berlingske Research til landets skoleledere svarer knap hver tredje, at lærerne bør bruge mindre tid på møder.
- Mødeaktiviteten skal være effektiv med dagsordener, referater og beslutninger, siger formanden for Skolelederforeningen, Anders Balle.
En undersøgelse fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole fastslår, at kun knapt 10 procent af indholdet på møder i lærerteams handler om elevernes læring og evaluering af undervisningen.
Hovedparten af tiden anvendes med at løse praktiske problemer som at bytte timer, fordele gårdvagter og bestille busser til ekskursioner samt disciplinære problemer med elever.
/ritzau/