Metrobyggeriet har nået en milepæl. Borearbejdet er slut, og en tonstung boremaskine er på vej op fra dybet.
En milepæl i Københavns udvikling. Sådan beskriver statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) den nye metrolinje Cityringen.
Statsministeren taler mandag i hullet under metrobyggepladsen ved Københavns Hovedbanegård. Anledningen er, at selve borearbejdet er slut, og den 700 ton tunge tunnelboremaskine kaldet Tria skal løftes op med en kran.
Dermed er arbejdet nået til det, Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), betegner som "begyndelsen på afslutningen" af det årelange byggearbejde.
Og selv om København har været plaget af støj og byggerod siden 2011 - og skal være det et par år endnu - så er statsministeren ikke i tvivl om storheden i projektet.
- Det bliver en kæmpe fordel at få en del af trafikken væk fra trængslen og ned under jorden, siger Løkke.
- Metroen er en del af de investeringer i kollektiv trafik, vi foretager så massivt i disse år, tilføjer statsministeren.
Cityringen er 15,5 kilometer lang, og de underjordiske tunneler ligger mellem 20 og 35 meter under Københavns gader.
Simon Taylor, som er tunnelchef i Metroselskabet, glæder sig over at være nået i mål med tunnelboringerne. Nu begynder den sidste fase i arbejdet med Cityringen.
- Jeg er så stolt over, at vi er nået hertil.
- Nu skal vi tage de fire tunnelboremaskiner op. Så skal tunnelerne renses, så skinner, spor og lyssignaler kan installeres. Og så togene kan komme op at køre, siger han.
Siden 2012 har 300 mand arbejdet med boremaskinerne under jorden. Borebisserne kunne arbejde i tunnelerne i op til otte timer om dagen.
Og mandag i sidste uge kunne de fejre at have boret sig gennem de i alt 31 kilometer, som tunnelerne samlet strækker sig over.
- Det kræver en vis psyke og udholdenhed at arbejde under jorden. Det kan være en farlig arbejdsplads, så man skal bevare koncentrationen, siger Simon Taylor.