Annonce
Indland

Mange børn kan ikke gennemskue influenceres reklameindhold

Ny undersøgelse viser, at det kan være svært for børn at afkode reklamer på sociale medier. Foto: Thomas White/Reuters

Børns manglende evne til at afkode reklameindhold er et problem, der kræver løsninger, mener minister.

Sociale medier som YouTube, Instagram og Facebook er en del af hverdagen for mange børn.

Men når influencere på medierne bliver betalt for at anbefale produkter, er det langtfra altid, at børn kan gennemskue det.

Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse på baggrund af en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

38 procent eller næsten fire ud af ti børn i alderen 6 til 12 år kan således ikke afkode visse typer af reklameindhold fra influencere som reklame. Det viser et adfærdsforsøg med 1500 børn.

- Jeg synes, det er problematisk, at så mange af vores børn har svært ved at spotte, hvornår det indhold, de ser på sociale medier, er blevet betalt af en virksomhed, siger erhvervsminister Simon Kollerup (S) i en pressemeddelelse og peger på, at der er brug for løsninger.

I adfærdsforsøget skulle børnene se forskellige typer af reklamevideoer på YouTube.

Her var det især den yngste gruppe i alderen seks til otte år, som havde svært ved at forstå, at betalt indhold var reklamer.

For videoer, hvor produkterne var inkorporeret i influencernes naturlige indhold, var det kun 53 procent i den aldersgruppe, der korrekt kunne se, at der var tale om reklamer.

Dermed kunne næsten halvdelen ikke afkode, at det var reklame.

Det var tilfældet, selv om reklameindholdet levede op til gældende retningslinjer om tydelig markering i tekst eller på billede.

I forsøget skulle børnene også se videoer, hvor der blev gjort en ekstra indsats for at tydeliggøre reklameindholdet, ved at der blev afspillet en kort intro og outro med information om, at der var tale om en reklame.

Det løftede for de seks til otteårige andelen af børn, som korrekt så, at der var tale om reklame, fra 53 til 68 procent.

Ifølge DR Medieforsknings årlige rapport om udviklingen i danskernes brug af elektroniske medier er det knap syv ud af ti børn mellem fire og otte år, der benytter YouTube hver uge.

Medieudviklingen 2020
Link til undersøgelse
Artiklen fortsætter efter annoncen
Link til pressemeddelelse hos Erhvervsministeriet
  • FILE PHOTO: The Instagram application is seen on a phone screen
    Ny undersøgelse viser, at det kan være svært for børn at afkode reklamer på sociale medier. Foto: Thomas White/Reuters
Annonce
Indland

86.000 danskere er afhængige

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Millionfremgang hos lokal brugs

Dølle

Kæmpe p-kaos på Dølle: - Har aldrig oplevet noget lignende

Dølle

Lørdag på Dølle: Fra Keld og Hilda til Daze

Dølle

Masser af mennesker og traktortræk

Guldborgsund

Præst til rørt familie: - Han kan stadig være jeres forbillede

Dølle

Politiets status: Masseslagsmål og trusler på Dølle

Dølle

Bikerpiger og "bøndernes dødsdruk": Se billederne fra årets Damefrokost

Dølle

Siden 1980: Preben har aldrig misset et eneste Dølle

Dølle

Timelang kø: Nu har Dølle truffet en beslutning

Dølle

Ørkenens døtre og Mario Sisters glæder sig: - Vi har varmet lidt op hjemmefra

Sport

Claus Jensen rørt efter sejr: - Spillerne fortjener det så meget

Dølle

Nu er den væk: Hvad betyder det for Dølle?

Dølle

Nu ryster Dølle igen: 1600 damer går fest-amok!

Dølle

Den nye Dølle-pølse: Hvad siger markedsgæsterne?

Dølle

Musikken sætter gang i festen: - Vi kommer fra Døllefjelde-Musse ...

Annonce
Annonce
Dølle

Ødelæggende vejr skaber problemer: Dølle kæmper for farbart marked

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Lokal nyt

Regionsråds-politiker bryder med sit parti

112

Brandvæsnet blev tilkaldt, men vendte hurtigt om

Sport

Kunne ikke se sig selv fortsætte: Stopper efter træneruro

Indland

Rusland advarer Danmark: Det vil blive gengældt

Sport

Reddet fra konkurs - klar til kamp mod Nykøbing