Trafikstyrelsen skal stå skoleret over for transportminister i sag om omdiskuterede dørlukninger på Kystbanen.
Transportminister Hans Christian Schmidt (V) vil have en redegørelse fra Trafikstyrelsen om de omdiskuterede dørlukninger på Kystbanen, der lørdag var tæt på at blive fatal for en treårig dreng.
Udmeldingen kommer, efter at det er kommet frem, at Trafikstyrelsen har slækket på togenes sikkerhed trods skarpe advarsler fra DSBFirst og togpersonalet.
Det har stået på siden den 1. november sidste år, hvor den såkaldte efterkontrol ved dørlukninger blev fjernet. Derfor tjekker personalet ikke længere, om passagerer eller genstande sidder fast i dørene, når toget sætter i gang.
Siden dørkontrollen blev fjernet, har der været mindst tre alvorlige hændelser, som ifølge medarbejdere i DSBFirst kan tilskrives ændringen.
Blandt andet var en mand i livsfare, da han den 7. december blev slæbt 200 meter efter toget på Skodsborg Station, fordi hans arm sad fast i dørene. Derudover har en cykel siddet fast mellem togdøre til fare for passagerer på perronen.
Og lørdag var den gal igen, da en treårig dreng faldt ned mellem tog og perron, da dørene lukkede sammen om familiens barnevogn.
Ministeren vil have en redegørelse om hændelsen med den treårige dreng og vil samtidig have svar på, om ulykken giver anledning til at overveje at ændre proceduren ved de omdiskuterede dørlukninger.
Da der sidste år blev slækket på sikkerhedsproceduren, skrev DSBFirst i en sikkerhedsanalyse, at fjernelse af efterkontrollen er "farlig" og "bør undgås".
Også togpersonalet i DSBFirst protesterede voldsomt mod beslutningen om at opgive efterkontrollen.
Men den daværende ledelse gav efter for et politisk pres for at få tog til tiden. Ændringen skal nemlig spare 15 til 25 sekunder ved hver togafgang for de udskældte DSBFirst-tog, som har haft store problemer, siden de begyndte at køre på strækningen.
/ritzau/