Efter fire år med den ny læreruddannelse erkender flere ministre, at reformen ikke har haft den ønskede effekt
Hensigterne var gode, men resultatet var et skud i foden. Så kort kan man opsummere erfaringen med den store reform af læreruddannelsen, som trådte i kraft i 2007 og kun har resulteret i en enkelt årgang lærere. Det skriver Politiken.
- Jeg vil godt sige undskyld, siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) til avisen.
Hun har som ordfører på området selv været med til at forhandle reformen på plads med en forligskreds bestående af den daværende VK-regering samt partierne S, R og DF.
- Jeg mener virkelig, det har været en svøbe for læreruddannelsen, at den har været så politisk styret helt ned i detaljer, siger Christine Antorini.
Nu skal uddannelsen tages op til revision, for onsdag kommer den såkaldte følgegruppe, der har overvåget reformen, med sin rapport og sine anbefalinger.
Den ny læreruddannelse har hverken løst problemet med at rekruttere flere studerende eller sikre, at de har de linjefag, folkeskolen efterspørger.
Derfor skal politikerne fremover blande sig udenom, lyder det fra Antorini og fra uddannelsesminister Morten Østergaard (R).
- Det er på tide at give mere frihed og ansvar til uddannelsesstederne og lade dem sørge for at give de studerende de kompetencer, der skal til, siger Morten Østergaard til Politiken.
For eksempel skal indholdet udvikles og linjefag kunne kombineres langt friere.
/ritzau/