Om nogle år vil vi kunne drøne rundt i vores biler med alger i tanken i stedet for benzin.
Det er i hvert fald et af målene med et nyt samarbejde mellem Teknologisk Institut og en række virksomheder samt førende forskere fra Danmark, Irland, Tyskland og USA.
Teknologisk Institut har således fået godt 20 millioner kroner og fire år til at omdanne de to algearter Fingertang og Sukkertang til flydende brændstof i form af bioethanol, butanol og biogas.
- Det er en stor og vigtig strategisk forskningssatsning, som jeg glæder mig til at tage ansvar for sammen med de bedste eksperter på området, siger seniorforsker ph.d. Anne-Belinda Bjerre, der skal stå i spidsen for projektet.
Resterne af algerne skal, hvis alt går vel, bruges til fiskefoder.
Konkret skal forskerne udvikle en ny teknologi til at dyrke, høste og forbehandle algerne i et bioraffinaderi, så biomassen kan hældes på biler som brændstof og restproduktet ende i maven på fisk i hav- og dambrug.
Parterne i forskningsprojektet skal desuden finde ud af, om der er økonomi i at udnytte alger til at fremstille fremtidens biobrændstoffer, når det kobles sammen med produktion af fiskefoder.
- Vi bliver flere og flere mennesker på jorden, og verdenssamfundet bliver nødt til at udnytte naturens ressourcer på den mest smarte måde, siger Anne-Belinda Bjerre.
- Her kan havets alger blive en af de centrale og vigtige bæredygtige ressourcer, tilføjer hun.
Det grønne guld skal dyrkes i Grenaa, hvor Teknologisk Institut bygger verdens største dyrkningsanlæg til alger på 20 hektar.
Der findes omkring 1500 algearter i Danmark, og de to udvalgte arter forekommer naturligt flere steder ud for Danmarks kyster. Begge alger er fyldt med sukker, proteiner og fedtsyrer og derfor velegnede som energi og foder.
De 20 millioner kroner til projektet kommer fra Det Strategiske Forskningsråd.
/ritzau/