En ny reklamevideo, som det jyske trafikselskab Midttrafik står bag, er blevet et hit på YouTube.
Reklamen, der forvandler buschaufføren til en tilbagelænet, cool fyr og gør bussæderne bløde og sexede, har haft over en halv million visninger siden offentliggørelsen 30. august.
Den har også vakt interesse i udlandet, hvor sites som "Business Insider" og "Huffington Post" er særdeles positive. Sidstnævnte beskriver videoen som "den fedeste busreklame".
Videoen er en del af en kampagne, der skal gøre bussen attraktiv for de 18-34-årige, der - ifølge en undersøgelse fra Epinion - synes, at buskørsel er kikset og for folk uden penge.
Midtrafik åbnede derfor i starten af september en ny Facebook-side, hvor kunderne kan skrive direkte til medarbejderne i Midttrafik.
Midttrafik håber, at den populære kampagnevideo og Facebook-siden kan ændre de unges holdninger til den kollektive trafik.
Du kan se videoen her:
http://www.youtube.com/watch?v=N_Si6Jg8-ds eller på http://www.m2film.dk/temp/Midttrafik_DirectorsCut_12_1m28s_19575.mov.zip
Det er i øvrigt ikke første gang en dansk busreklame er et hit på YouTube. I 2010 blev busreklamen "Mukhtars fødselsdag" set mere end 2,5 millioner gange på YouTube.
I reklamefilmen får buschaufføren Adow Mohamed sig en gedigen overraskelse, da han på sin fødselsdag bliver ønsket tillykke af en flok syngende og jublende mennesker.
Mukhtars Fødselsdag var en del af Arrivas kampagne "Bedre Bustur", og vandt politiken. dks afstemning om at blive Årets YouTube-video.
/ritzau/