Annonce
Indland

Omstridt akuttelefon har stadig for lange ventetider

Målet om, at borgere, der ringer til 1813, skal have svar inden for tre minutter, er langt fra nået.

Der er stadig massive ventetidsproblemer med akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden.

Der er foreløbig ikke udsigt til, at regionen når sin målsætning om, at 90 procent af borgernes opkald skal være besvaret inden for tre minutter.

Det var ellers et mål, som ifølge et ministersvar, skulle have været nået allerede i april i år. Det skriver Kristeligt Dagblad.

I november, 11 måneder efter at akuttelefonen 1813, der skubbede lægerne væk fra telefonrøret og satte sygeplejersker til at visitere, blev lanceret, kom kun 45 procent af de godt 75.000 opkald igennem inden for tre minutter.

Det viser en ny opgørelse fra Region Hovedstaden.

Den viser samtidig, at der ikke er sket den store udvikling i ventetidsniveauet, siden akuttelefonen, der håndterer Danmarks mest befolkningsrige region på 1,7 millioner borgere, gik i luften den 1. januar 2014.

Og Birgitte Rav Degenkolv, vicedirektør i Den Præhospitale Virksomhed under Region Hovedstaden, som er ansvarlig for den omdiskuterede akuttelefon, vil "helst ikke sige noget om", hvornår det lykkes effektivt at nedbringe ventetiden og nå målsætningen.

- Det korte svar er, at der skal flere læger og sygeplejersker til. Vi mangler 25 procent på nuværende tidspunkt, siger Birgitte Rav Degenkolv til Kristeligt Dagblad.

Lene Kaspersen, medlem af regionsrådet for De Konservative, mener, at det er tid til at få lægerne i front for akuttelefonen igen.

- Jeg synes, det er en skandale, at der stadig er så lang ventetid, siger hun.

Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) erkender, at der stadig er et stykke vej, før akuttelefonen er oppe at køre:

- Mange mennesker oplever i dag en god og hurtig service, når de ringer til 1813. I oktober og november fik halvdelen hjælp inden for cirka to til fire minutter og 90 procent inden for cirka 10-12 minutter.

- Og vi har modtaget mange positive tilbagemeldinger fra tilfredse borgere. Når det er sagt, så er tiderne stadig ikke gode nok. Der er fortsat borgere, som venter alt for længe, skriver hun blandt andet i en mail til Kristeligt Dagblad.

Annonce
Indland

86.000 danskere er afhængige

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker i morgen

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

112

Uvenner ude på marken: Fik slag i hovedet

Maribo

Var selv med til at lukke dem: Nu var han med til åbningen af en ny

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Indland

86.000 danskere er afhængige

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Guldborgsund

En kongelig propel er landet på Dølle

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Så er markedspladsen åben

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lokal nyt

Meget har ændret sig: Dette er nyt på Dølle

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes