Jurister kommer til at afgøre sager på egen hånd, og patienter risikerer at komme i klemme mellem to systemer, siger organisationer om nyt patientklagesystem.
Regeringens forslag til et enklere og smidigere patientklagesystem skaber bekymring hos Danske Patienter, Forbrugerrådet og Danske Handicaporganisationer.
Det nye patientklagesystem skulle forbedre patienternes klagemuligheder og sikre patienternes retsstilling.
Men i stedet er loven på vej til at gøre det modsatte. Lovforslaget vil ifølge de tre organisationer nemlig forringe patienternes retssikkerhed, når de bliver udsat for fejl eller svigt i sundhedssystemet.
- Der er gode ting i lovforslaget, og vi ser frem til at få ændret patientklagesystemet, men på flere punkter halter det alvorligt, siger Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
I dag er det kun muligt at klage over enkeltpersoner i sundhedssystemet, men regeringen foreslår, at der etableres et patientombud. Det vil gøre det muligt også at klage over et helt behandlingsforløb inklusive alle de sundhedspersoner, patienten måtte møde på sin vej i forløbet.
Men patienterne er ikke repræsenteret i patientombuddet, og det er et stort problem, mener Danske Patienter.
- Så bliver det alene jurister, der kommer til at afgøre sagerne. Vi mener, de ville have godt af, at lægmænd også sad med ved bordet, siger Lars Engberg.
Han kritiserer også, at patienterne ikke kan klage ved Patientombuddet, hvis de først har klaget til Disciplinærnævnet over en bestemt sundhedsperson. For det kan være svært for patienterne at gennemskue, hvor de skal klage, og de risikerer reelt at miste en klagemulighed, hvis de klager det forkerte sted først, mener Danske Patienter.
/ritzau/