Annonce
Indland

Pendlere på Fynske Motorvej sparer otte minutter efter udvidelse

Fra 2010 til 2018 er trafikken på Fynske Motorvej steget med en tredjedel. 1. april går arbejdet med at udvide en del af motorvejen i gang, oplyser Vejdirektoratet. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Nu går en udvidelse af Fynske Motorvej fra fire til seks spor i gang. Ventes færdig i slutningen af 2020.

Vejdirektoratet er nu klar til at gå i gang med at udvide en del af Fynske Motorvej til seks spor.

Det oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Udvidelsen fra fire til seks spor bliver på strækningen mellem Odense V og Nørre Aaby, der i dag er tæt trafikeret.

Fra 2010 til 2018 er trafikken på Fynske Motorvej steget med 33 procent, oplyser direktoratet.

- Det er en af landets hovedfærdselsårer, som vi går i gang med at opgradere nu. Der er både mange pendlere på Fyn og mellem landsdelene. Fynske Motorvej binder Danmark sammen fra øst til vest, men vi skal have gjort noget ved den trængsel, som trafikstigningen har medført.

- Det skal vi både af hensyn til trafikanterne, til erhvervslivet og til trafiksikkerheden, siger Robin Højen Madsen, der er Vejdirektoratets projektleder for første etape af udbygningen, i pressemeddelelsen.

Første etape af udbygningen vil gå fra Odense V til Gribsvad og går i gang 1. april. Denne del ventes færdig i slutningen af 2020.

Efter planen vil hele strækningen være til glæde for særligt pendlerne i slutningen af 2020, der kan se frem til at spare otte minutter om dagen efter udvidelsen, oplyser direktoratet.

I retning med Odense vil effekten dog være mindre, forklarer Robin Højen Madsen.

- Vores forventning er, at der efter udvidelsen ikke vil være kø i myldretiden. Særligt forventer vi, at det vil glide i vestgående retning. Men vi får en udfordring med, at vi går fra tre til to spor øst for Odense Vest, og det kan give noget kødannelse, siger han til Ritzau.

For at få gavn af udvidelsen og for at undgå kø ved overgangen til to spor, er det væsentligt at overholde en simpel regel i færdselsloven.

- Det kræver, at trafikanterne udnytter sporene rigtigt, hvis man skal få den fulde effekt. Her er det vigtigste, at trafikanterne holder til højre. Ikke mindst, når motorvejen snævrer ind fra tre til to spor, siger Robin Højen Madsen til Ritzau.

Det drejer sig i alt om cirka 25 kilometer motorvej, der skal udvides.

  • PLUS Milliarder skal booste veje og jernbaner
    Fra 2010 til 2018 er trafikken på Fynske Motorvej steget med en tredjedel. 1. april går arbejdet med at udvide en del af motorvejen i gang, oplyser Vejdirektoratet. (Arkivfoto) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Annonce
Indland

86.000 danskere er afhængige

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Annonce
Annonce
Dølle

- De kalder mig da Tine Tiskone

Dølle

Tumult til vild Dølle-koncert

Guldborgsund

Mark O. Madsen overrasker: Går ind i politik

Indland

Messerschmidt måtte aflyse 1. maj-møde på grund af sikkerhed

Lolland

Milliondyrt vartegn: Nu er vinderne fundet

Dølle

Unge Dølle-veteraner: Der er nok mange, der pjækker fredag

Dølle

Kondomer, bolcher og slikkepinde i lange baner

112

Fik slag i hovedet på marken

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Dølle

Så er vi i gang: Gobs fyrede op under festen i Markedsteltet

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

Annonce
Annonce
Dølle

Harske Hubbi går efter Dølle-rekord

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Guldborgsund

Chok, chok, chok fra Vestlolland

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen