Post Danmark nedlægger betalingsservice på landruterne. Der er for få, der bruger servicen.
lolland-falster Fra første januar er det slut med at betale regninger via det lokale landpostbud og modtage pakker med postopkrævning, hvor posten ellers nu kan modtage betalingen.
Fremover skal alt der involverer betaling ske direkte på posthuse eller postbutikker, fortæller souschef Ole Bach Nielsen fra Post Danmark
- Vi ønsker at øge sikkerheden hos postbudene. Det er et problem at have kontanter med rundt på ruterne. Det øger sikkerheden, at postbudene er pengeløse, siger Ole Bach Nielsen.
Samtidig vil Post Danmark gerne spare på en dyr service som kun få benytter.
- Det er omkostningstungt, at have en betalingsservice. Alt er jo manuelt, når vi står ude ved folks hoveddør. Vi bruger gammeldags fluesmækker til dankortet og skriver en del i hånden. Det tager alt sammen tid. Vi har alt for mange pakker med ud på ruterne, som borgerne ikke er klar til at betale for modtagelsen af, så det er ikke værd at opretholde den service. Almindelige pakker vil naturligvis blive leveret som nu, siger Ole Bach Nielsen.
- Efterspørgslen efter den form for service er på nedadgående. Hver landpostbud har en betalingsforretning hver anden dag og det mener Post Danmark er for lidt til at bibeholde servicen.
- Vi er godt klar over en række borgere ikke har taget Internettet til sig. Men bankerne tilbyder en "kurvertservice" hvor borgerne samler sine regninger og sender ind til banken, som så klarer betalingen. De breve tager vi selvfølgelig gerne med for borgerne, siger Ole Bach Nielsen.
De brugere som plejer at sende pakke og breve via landpostbudene, må fremover klare sig med frimærker og pakkelabels, som kan købes på posthuset eller via Internettet. Eller selv tage på posthuset eller i postbutikken.
Frankerede breve og pakker vil landpostbudene tage med efter Nytår.
Den kvarte million giroindbetalinger, som postbudene tager af sig om året, skal fra 1. Januar betales direkte til postbuddet, i postbutikken eller via bank eller Internettet.