Det er for tidligt at sige, om danske spædbørn generelt slet ikke udvikler deres hjerner i vuggestuer, fordi de savner kontakt med voksne. Man kan ikke generalisere om alle danske vuggestuer fra en aarhusiansk ph. d-stipendiats observationer fra ni københavnske vuggestuer.
Sådan siger Dion Sommer, som er professor i udviklingspsykologi på Aarhus Universitet til dr.dk. Han påpeger, at ph.d. afhandlingen endnu ikke er bedømt.
- Vi ved ikke, om den er kvalificeret eller ej. Det får vi først at vide, når afhandlingen er indleveret og bedømt. Det er helt hul i hovedet at generalisere ud fra så lille bitte et materiale til generelle forhold for danske børn i vuggestuer, siger Dion Sommer.
Ifølge studiet overlades børn helt ned til ti måneder til sig selv i vuggestuer, hvor pædagogerne ofte afviser børnene. Studiet afslører ikke, om forholdene i vuggestuer generelt er så elendige, mener professoren.
- Vi skal have noget evidens (bevis). Vi har en masse viden fra internationale undersøgelser. Men en undersøgelse fra Danmark, som man kan konkludere på baggrund af, den mangler vi faktisk endnu, siger Dion Sommer.
/ritzau/