De danske dagblade fik et katastrofeår med cirka 26,5 millioner færre solgte aviser i 2009 end året før. Det svarer til en nedgang på 73.000 aviser dagligt.
Oplagsnedgangen fortsætter i avisbranchen. I 2009 købte danskerne 26,5 millioner færre aviser end året før. I gennemsnit er der blevet solgt 73.000 færre aviser dagligt, skriver Mediawatch.
Det viser nye tal fra Dansk Oplagskontrol, der gennem året har indsamlet tal fra de danske avishuse.
Værst er det gået for de to aviser med størst løssalg. B.T. solgte alene på hverdage sammenlagt 2.787.000 færre aviser end i 2008, mens Ekstra Bladet lå 2.742.000 eksemplarer under. På søn- og helligdage blev B.T. klart hårdest ramt med et minus på omkring 580.000 eksemplarer mod Ekstra Bladets tilbagegang på omkring 310.000 aviser.
Af de tre store morgenaviser har Jyllands-Posten tabt mest med et fald på knap 2,5 millioner eksemplarer på hverdage fulgt af Berlingske Tidende, som med en god slutspurt fik indhentet lidt af det massive tab i foråret og derfor endte med et fald på knap 1,8 millioner eksemplarer. Politiken nøjedes med at sælge lidt mindre end en million færre aviser end året før på hverdage.
Jyllands-Posten solgte tæt på en halv million færre aviser på søn- og helligdage, mens Politiken næsten holdt status quo.
Det er ikke umiddelbart muligt at regne ud, hvad nedgangen i oplaget kommer til at koste aviserne i kroner og øre.
To aviser formåede at vende den negative udvikling i avisbranchen og sælge flere aviser end året før: Information og Kristeligt Dagblad.
/ritzau/